Verzuren bij de triatlon, dertig-plus cabaret

Rijp & Groen met rechts op de foto Youetta Visser

Onder werktijd is ze juriste bij de Rebo-faculteit, maar daarbuiten timmert ze aan de weg als cabaretière bij het trio Rijp & Groen. Op 9 en 10 maart is ze te zien in het Werftheater met de show Cabaret voor gevorderden.

“De hele tijd bezig zijn met taal, dat is de overeenkomst tussen kleinkunstenaars en juristen. Ik heb als juriste een soort taalgevoeligheid waar ik als cabaretière gebruik van maak”, zegt universitair medewerker Youetta Visser (49) die momenteel leeft in het Culemborgse fort Werk aan het Spoel omdat ze daar een maand lang artist in residence is.

Maar het zijn twee compleet verschillende werelden. Vooral qua energie. Als cabaretier pak je uit en zit je heel hoog in je adrenaline. Terwijl je als jurist heel rustig en geconcentreerd leest, praat en nadenkt. Het omschakelen tussen die twee is moeilijk en kost me vaak erg veel moeite.

Visser coördineert twee dagen in de week het externe onderzoek voor het Molengraaff-instituut voor privaatrecht van het departement Rechten, daarnaast adviseert ze nog twee dagen in de week het Montaigne Centrum voor rechtspleging. De woensdag is voor het repeteren, de weekenden zijn vaak gevuld met optredens. Het cabaret is een “uit de hand gelopen hobby”.

Wil ze niet liever fulltime cabaretière worden? “Ik denk van niet, maar twijfel wel. Cabaret is verslavend, maar ook heel veel werk.” De drie vrouwen hebben (nog) geen impresariaat en moeten dus alles zelf doen: van het vastleggen van de theaters tot de promotie. Met randzaken zijn ze ongeveer net zo lang bezig als met repeteren en spelen. Het is vooral de combinatie van de twee werelden die Visser aanspreekt. “Bij mij is ook heel sterk een ernstige kant aanwezig, die het leuk vindt om dingen uit te vlooien. Op termijn nog een dag minder op de universiteit kunnen werken, zou wel mooi zijn.”

Tweede roeping
Pas na haar veertigste ontdekte Visser haar tweede roeping. Bij toeval. “Op een creatief kamp deed ik een cursus conference maken. Dat ging zo goed dat de docente mij gelijk het podium opschopte. Na een beginnerscursus kleinkunst bij Parnassos, heb ik mij in een kleinkunstgroep in Amsterdam gepraat. Daar leerde ik de twee vrouwen ken met wie ik nu Rijp & Groen vorm.”

Cabaret voor gevorderden is de eerste voorstelling van het trio. Ze treden er veertien keer mee op in zaaltjes voor zo’n honderd man. Tot nog toe verkopen ze meestal uit. Soms echter is de zaal pijnlijk leeg, zoals gebeurde in Enschede. “Daar kennen we niemand en dan is het lastiger. Een deel van het publiek komt ons via internet op het spoor. Een ander deel werven we via via.”

De voorstelling gaat van seks op een Jeep met een avontuurlijke man in de woestijn, via vrouwen die op een bakfiets.nl rondfietsen en tegelijkertijd hun bekkenbodemspieren trainen, naar verwondering over de detectivisering van de televisie.

Het zijn allemaal dingen die wij meemaken in het dagelijks leven. Daar halen we onze inspiratie uit. Op vakantie, in de sportschool of de supermarkt. Als iets een rode draad in de voorstelling moet zijn, dan is het dat tussen droom en daad praktische bezwaren staan – en daar deal je dan maar mee.

Het trio heet Rijp & Groen, de voorstelling Cabaret voor gevorderden. Het is een verwijzing naar de volwassenheid van de vrouwen respectievelijk hun publiek. Is de show eigenlijk wel leuk voor studenten? “Een aantal dingen waarover wij vertellen boeit jongeren wat minder, omdat ze daar nog niet mee bezig zijn. Wij richten ons voornamelijk op dertig-plus. Maar er zijn ook jongeren die ons leuk vinden en ons zelfs liken op Facebook. Dat viel ons eigenlijk heel erg mee. Voor een klein deel is onze show ouwewijvenpraat, dat is wel zo.”

Een fragment uit de voorstelling ‘Cabaret voor gevorderden’, waarin Visser vertelt over een vrouw die haar huis niet meer uit komt:

‘Het liefste kijk ik op tv naar heel actieve mensen. Naar sport. ... Als je een beetje sportieve vrouw bent, zoals ik, dan kom je nooit meer buiten. Pas keek ik triatlon. Dan gaan ze eerst zwemmen, helemaal het kanaal over ofzo. En dan gaan ze zo in hun natte pak 180 kilometer fietsen. Dan hollen ze er nog een marathon achteraan. Ik zit dan al elf uur te kijken. Ik weet niet meer hoe ik zitten moet, pijn aan mijn rug, kramp, op de tafel liggen. Zo lang als ik kan kijk ik, totdat mijn benen verzuren en ik de man met de hamer tegenkom. En dan zap ik.’

Rijp & Groen – Cabaret voor gevorderden, www.rijpengroen.info, Het Werftheater (Utrecht), vrijdag 9 en zaterdag 10 maart 2012,  aanvang 20.30 uur, toegang: €13 / €12 cjp/U-pas, reserveren via www.werftheater.nl