Vidi-beurs voor 89 onderzoekers, 11 beurzen naar UU

De elf wetenschappers die een Vidi-beurs binnenhaalden, zijn Ruben van Boxtel en Jeroen de Ridder (beiden UMCU), Laura Cobden en Andrea Herrmann (beiden Geowetenschappen), Harold Mac Gillavry, Rashmi Sasidharan, Willemijn Heeren (Geesteswetenschappen) en Bert Wouters (Bètawetenschappen) en Ben Harvey (Sociale Wetenschappen). Ook Jelger Risselada en Bas Janssens, tegenwoordig werkzaam bij respectievelijk de Georg-August-Universität in Göttingen en het Max Planck Institute in Bonn, kregen een beurs.

Hiermee haalde de UU, samen met Leiden, de meeste Vidi's binnen. De technische universiteiten hebben deze ronde ook goed gescoord, terwijl de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit van Amsterdam naar verhouding iets minder presteerden.

Er hadden 590 onderzoekers een aanvraag ingediend voor een Vidi-beurs: 376 mannen en 214 vrouwen. Uiteindelijk hebben 52 mannen (veertien procent) en 37 vrouwen (zeventien procent) de beurs gekregen.

Originaliteit en impact
In de selectie beoordeelt NWO de onderzoeker zelf, de originaliteit van het onderzoeksvoorstel, de verwachte wetenschappelijke impact en de mogelijkheden voor toepassing van de kennis.

De wetenschappers werken in allerlei disciplines. Ze onderzoeken onder meer waar de structuur van het vroege heelal vandaan kwam, hoe ouderdomsziekten ontstaan, wat de invloed van satire is en hoe ouders de afhankelijkheid van een uitkering doorgeven aan hun kinderen.

De subsidies maken deel uit van de zogeheten Vernieuwingsimpuls van Veni-, Vidi- en Vici-subsidies voor respectievelijk beginnende, ervaren en zeer ervaren wetenschappers.