Vijf Rubicon-beurzen voor UU’ers

Voor zestien jonge wetenschappers begint het jaar goed. Zij mogen met een Rubiconbeurs naar het buitenland om één of twee jaar onderzoek te doen. Vijf zijn van de UU en het Universitair Medisch Centrum.

De recent gepromoveerde wetenschappers zijn gekozen uit 81 aanvragers. Acht van hen gaan naar de Verenigde Staten, drie naar Zwitserland en twee naar Italië. De drie anderen kiezen voor Groot-Brittannië, Canada en België.

Ze gaan onder meer onderzoek doen naar 3D-printen, opvoeding, de evolutie van bacteriële kolonies en de overwegingen van migranten om ergens te blijven. Vooral de Universiteit Utrecht valt in deze ronde op: daar komen vier onderzoekers vandaan. Dat zijn:

Niet voor één gat te vangen
Evelien Berends, UMC Utrecht -> USA, New York University School of Medicine, Microbiology, 24 maanden
Een veroorzaker van levensbedreigende infecties in de mens, Staphylococcus aureus,
maakt porie-vormende toxines die de witte bloedcellen van het afweersysteem doden. De onderzoeker gaat precies in kaart brengen hoe deze toxines een beschermende afweerreactie tegen S. aureus frustreren.

3D-structuur van DNA in dikkedarmkanker
Floryne Buishand, Universiteit Utrecht -> USA, National Cancer Institute/NIH Bethesda, 24 maanden
DNA-moleculen kunnen verschillende vormen aannemen. Maar welke vorm van DNAmoleculen is verantwoordelijk voor het ontstaan van dikkedarmkanker? De onderzoeker gaat de afwijkende 3D-DNA-structuur van verschillende celtypen in dikkedarmkanker analyseren met als doel het ontwikkelen van een nieuwe therapie tegen dikkedarmkanker.

Kleuromzetting met zeldzame aardmetalen
Freddy Rabouw, Universiteit Utrecht -> Switzerland, ETH Zürich, Optical Materials Engineering Lab, 24 maanden
Zeldzame aardmetalen kunnen onconventionele kleuromzettingen doen, zoals van infrarood naar zichtbaar licht. Om dit soort omzettingen toepasbaar te maken, moet echter de efficiëntie drastisch omhoog. Daartoe zullen in dit onderzoek zeldzame aardmetalen worden gekoppeld aan nanostructuren van zilver en aluminium.

Frisse blik op mogelijke achilleshiel Ebolavirus
Joost Snijder, Universiteit Utrecht -> USA, University of Washington Department of Biochemistry, 24 maanden
Een enkel viraal eiwit is grotendeels verantwoordelijk voor de aanmaak van nieuwe Ebolavirussen in geïnfecteerde cellen en dus een veelbelovend doelwit voor nieuwe antivirale middelen. De onderzoeker gaat met nieuwe technieken uit de elektronenmicroscopie de structuur van het eiwit ophelderen.

Tweedeling in het embryo
Maaike Welling, Universiteit Utrecht, Hubrecht Instituut -> Switzerland, ETH Zurich – Department of Biosystems Science and Engineering, 24 maanden
Na de bevruchting ontstaan twee verschillende celtypes in het embryo: cellen die uitgroeien tot de placenta en cellen die het embryo gaan vormen. In dit project wordt onderzocht welke moleculaire mechanismen de ontwikkeling van deze eerste celtypen reguleren.

Onderzoeksfinancier NWO kent drie keer per jaar Rubiconbeurzen toe. In totaal kunnen ongeveer zestig onderzoekers ermee op pad. De hoogte van de beurs is afhankelijk van het onderzoek, maar NWO verdeelt zo’n zeven miljoen euro per jaar.

De beurzen zijn vernoemd naar de rivier de Rubicon, die Julius Caesar met zijn leger overstak om de macht in Rome over te nemen.

Tags: rubicon | nwo