Voorlopig geen vleesvrije dag op universiteit

De raad herinnerde rector Bert van der Zwaan aan zijn toespraak tijdens het Living Lab Symposium afgelopen juni. "Van mij mag de universiteit vleesvrij worden", zei hij toen. De leden van de U-raad zouden graag zien dat de woorden van de rector resulteren in een actieplan.

Hoewel Van der Zwaan aangaf nog steeds achter zijn woorden te staan, benadrukte hij dat zijn enthousiasme voor een vleesvrije universiteit een persoonlijke mening is en dat zijn mening niet automatisch leidt tot universitair beleid. Ook vice-voorzitter Anton Pijpers mengde zich in de discussie. “Hoe gastvrij moet je zijn?", vraagt hij zich af. Het college geeft aan in ieder geval niet ‘dwingend’ te willen zijn.

Laura Tankink, raadslid, kon zich niet vinden in de term ‘dwingend’. “Niemand verbiedt studenten om thuis een boterham met ham te smeren en die mee te nemen naar college. Met een meatless monday geef je enkel een signaal af dat je als universiteit staat voor duurzaamheid.”

"Er zijn grote debatten geweest rondom dit thema en dat is goed", aldus de rector. Volgens hem is de universiteit bezig met de voorbereiding van een nieuw cateringconcept, waarbij nagedacht wordt over “wat en hoe we iets aanbieden”. Het college zegt toe het idee van een vleesvrije dag in het debat mee te nemen.

Mocht er uiteindelijk besloten worden tot een vleesvrije dag, dan is de UU niet de eerste universiteit die hiermee experimenteert. De Vrije Universiteit in Amsterdam, de Universiteit Wageningen en de Nijmeegse Radboud Universiteit gingen de UU (deels) voor.

Een jaar geleden pleitte Green Office Utrecht ook voor een vleesvrije maandag.