Vrije Universiteit bindt strijd aan met wegwerpflesjes

Studenten van de Vrije Universiteit konden tijdens de introductieweek hun plastic wegwerpflesje inruilen tegen een herbruikbare Dopper. Er werd gretig gebruik van gemaakt.

De omruilactie is een initiatief van Green Office VU, een platform van studenten en medewerkers die streven naar een duurzame universiteit. Het platform dingt mee naar een prijs voor de ‘meest duurzame introductiestunt’. Aan deze wedstrijd doen verschillende Nederlandse universiteiten mee.

Of de Vrije Universiteit gewonnen heeft is nog niet te zeggen. Een groot succes was de actie in elk geval wel: er zijn 1.320 Doppers uitgedeeld en minstens zo veel wegwerpflesjes ingezameld. Een goede deal voor de student, want in de winkel kost een Dopper al snel twaalf euro.

Als enige tegenprestatie moesten studenten hun opengezaagde flesje vullen met aarde en een plantje en dit met een ijzerdraadje in een ‘verticale tuin’ hangen. Die bestaat uit zo’n tweehonderd kleine tuintjes, zegt woordvoerder Marthe van Rijn. Ze moeten mee tot 10 oktober: dan is de nationale Dag van de Duurzaamheid en wordt de tuin weer weggehaald.