VS: zwarte docente hardhandig gearresteerd

Een zwarte universitair docente van Arizona State University is hardhandig tegen de grond gewerkt door agenten van de campuspolitie. Beelden van de arrestatie roepen verontwaardiging op.

De vrouw liep over een drukke straat, omdat de stoep was opgebroken. Volgens haar deden wel meer mensen dat. Twee politieagenten hielden haar staande. Het gesprek liep uit de hand toen de vrouw zich niet wilde identificeren en vroeg of ze haar beleefder wilden behandelen. Ze werd tegen de grond gesmeten.

Ze zou een van de agenten hebben geschopt, luidt nu de aanklacht tegen de assistant professor. Het was zelfverdediging, stelt de vrouw. Het gaat om Ersula Ore, docente en onderzoeker aan de grootste publieke universiteit van de Verenigde Staten.

Volgens critici pikten agenten haar eruit omdat ze zwart was en lieten ze blanken met rust. De ironie wil dat Ores onderzoek zich voornamelijk richt op afkomst en cultuur in het publieke discours.

De universiteit bleef aanvankelijk achter de campus-agenten staan, maar staat onder zware druk om de zaak nader te onderzoeken, nu beelden van de arrestatie op internet zijn beland. Een petitie tegen haar arrestatie is inmiddels door enkele duizenden mensen ondertekend.

In Amerika hebben universiteiten soms eigen politieagenten in dienst om de veiligheid en orde rond de universiteit te bewaken. Ook Arizona State University heeft zijn eigen politie, overigens met een zwarte korpschef.