VU onderzoekt zelfplagiaat topeconoom Nijkamp

De Vrije Universiteit laat het wetenschappelijke werk van topeconoom Peter Nijkamp doorlichten. Een commissie zal zijn publicaties opnieuw beoordelen, nu NRC Handelsblad de hoogleraar vanmiddag van plagiaat heeft beschuldigd.

Nijkamp is niet de eerste de beste: oud-vicepresident van de KNAW (het ‘geweten van de wetenschap’) en oud-voorzitter van wetenschapsfinancier NWO. Hij is het uithangbord van de Vrije Universiteit en schrijft in een recordtempo zijn artikelen. In 2011 publiceerde de man elke drie dagen één artikel, concludeerde wetenschapsjournalist Frank van Kolfschooten vandaag in NRC Handelsblad.

Maar nu komt er toch een smet op het blazoen. Eerder bleek al dat een promovenda die door Nijkamp werd begeleid zelfplagiaat pleegde, waarna de hoogleraar moest terugtreden als promotor. En hoewel het college van bestuur aanvankelijk geen aanleiding zag ook het werk van Nijkamp onder de loep te nemen, liet de universiteit vanmiddag weten toch een onderzoekscommissie in te stellen.

De commissie gaat onderzoeken in hoeverre de econoom zichzelf en anderen correct heeft geciteerd “rekening houdend met het feit dat de richtlijnen in de loop der jaren zijn aangescherpt”.