VVD wil verplichte taalcursus buitenlandse student

VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg wil dat buitenlandse studenten allemaal een cursus Nederlands volgen. Minister Bussemaker van Onderwijs twijfelt, maar wil wel kijken naar de mogelijkheden.

“Een vrijwillige taalcursus is te vrijblijvend”, zei Duisenberg in een overleg tussen de Tweede Kamer en minister Bussemaker. Hij is ervan overtuigd dat buitenlandse studenten zich niet laten afschrikken door het vooruitzicht van een verplichte taalcursus. “Studenten verzuchten regelmatig dat ze best een cursus hadden gewild, maar dat het er niet van kwam.”

Een verplichte taalcursus is “een win-win situatie”, hield Duisenberg de minister voor. “We verdiepen de studie-ervaring en geven studenten iets extra’s mee op de arbeidsmarkt. Voor Nederland wordt de kans groter dat studenten uiteindelijk gaan bijdragen aan onze economie.”

Minister Bussemaker is huiverig. “Ik ben het helemaal met de heer Duisenberg eens dat buitenlandse studenten de taal beter moeten gaan beheersen, maar ik aarzel wel sterk om daar een verplichting van te maken.” Volgens haar zullen buitenlanders zich er wel door laten afschrikken, “terwijl we het hier juist aantrekkelijk wilden maken”. De minister ziet meer in stimulering. Er wordt gewerkt aan een online portal voor taalcursussen en aan een serious game waarmee studenten Nederlands kunnen leren.

Toch is ze op aandringen van Duisenberg best bereid om nog eens met instellingen in gesprek te gaan of dat voldoende is. Ook wil ze best kijken of een verplichting inderdaad belemmerend kan werken voor de werving. “Het gaat natuurlijk ook om de formulering. Als je meteen in de eerste zin zegt ‘je moet wel meteen Nederlands leren hier’, denk ik niet dat het erg wervend is. Maar als je zegt ‘we hebben voor jou een mogelijkheid om de taal te leren’, dan heb je een heel ander verhaal.”