Waar laat ik mijn fiets?

Zijn de universitaire fietsenstallingen te klein of niet te vinden?

Het collegejaar is weer begonnen en daarmee de fietsparkeerproblemen. Ergert de één zich aan de fietsrekken, de ander hekelt het feit dat de stalling onvindbaar of vol is. En wat te denken van al die wildparkeerders?

De Uithof heeft 59 universitaire stallingen met 10.176 plaatsen, waarvan 1778 voor pas-bezitters.

In de binnenstad zijn er 23 universitaire stallingen met 1.428 plaatsen, waarvan 499 voor pasbezitters.

Net als de gemeente Utrecht kampt de universiteit ook met  ‘fietsparkeerdruk’: zowel in de binnenstad als in De Uithof. De ongeveer 90 stallingen die de universiteit rijk is, lijken te klein als je kijkt naar al de fietsen die gewoon ergens buiten op de stoep staan. Of er te weinig parkeerplaatsen zijn, wordt onderzocht, zegt Ruut van Rossen, hoofd vastgoed en campusbeheer.

Fietsparkeerbeleid
Een echt fietsenstallingbeleid heeft de UU niet, zegt Van Rossen. “Maar we zorgen er natuurlijk wel voor dat je je fiets kwijt kan. In de buurt van elk pand zijn er officiële stallingsmogelijkheden - overdekt of in de open lucht en beveiligde stallingen waar medewerkers met een pas naar binnen kunnen.”

Als er een nieuw pand komt, wordt in het plan meteen nagedacht over de stallingsmogelijkheden voor de fiets, zegt Van Rossen. “Zoals in het plan voor het nieuwe onderwijsgebouw voor de Bèta’s en Geo’s bij het Minnaertgebouw. De vraag is of we daar een fietskelder van één of twee verdiepingen moeten maken.”

Ook als een gebied of gebouw in aanmerking komt voor een renovatie, is de fietsenstalling onderdeel van de plannen. De stalling op het Leuvenplein – het gebied tussen het Bestuursgebouw en het Ruppert –staat bijvoorbeeld al jaren op de lijst om aangepakt te worden. “Het wachten is op de herinrichting van het plein. Dan komt de stalling ook aan bod.”

Van voorwielmoordenaars tot nietjes
Een rondje langs verschillende stallingen leert dat er een veelheid aan fietsenrekken is: van ‘voorwielmoordenaars’ tot ‘nietjes’. De modellen waar de ene fiets iets hoger staat met het voorwiel dan de fiets ernaast, komen nog veel voor. Fietsen met brede banden, kinderzitjes, mandjes en sportieve sturen zijn te groot: “Klopt”, zegt Van Rossen, “twee buitenmodelfietsen passen niet naast elkaar, waardoor veel plekken onbenut blijven.”

Door deze moderne fietsen is het ‘nietje’ binnen de universiteit in opkomst, zegt Van Rossen. Iedereen heeft de opkomst van de officieel geheten aanhechtbeugel mogen meemaken in De Uithof. Beugels waar elke type fiets, snor-of bromfiets aan bevestigd kan worden.

Toch zijn de nietjes in de stalling van het Hijmans van den Berghgebouw pas vervangen door etagemodellen. Een type dat ook in de nieuwe fietskelder van de UB Binnenstad is te vinden en waarvan een wat ouder model staat bij Achter de Sint Pieter 200. Zelf is fietser Van Rossen geen fan van de stalling met etage, maar soms ontkom je er niet aan, zegt hij. “Als de stalling te klein is voor het aantal fietsen, heb je geen keuze.”

Foutparkeerders
Ondanks de etagerekken in het Hijmans van den Bergh, zijn er toch te weinig plekken. De stalling is vol, dus zetten de studenten hun tweewieler voor het pand. Maar omdat er ook geen plekje meer is te vinden aan de nietjes, wordt er ook in het ‘verboden’ gebied geparkeerd. Op het zadel van veel van deze fietsen zit een waarschuwingsticker. Het is het gebied waar streng wordt gecontroleerd door het UMC Utrecht. Hier worden fout gestalde fietsen aan de ketting gelegd en krijg je je tweewieler pas terug als je 15 euro boete hebt betaald.

Ook de universiteit probeert de foutparkeerders te ontmoedigen door ze aan te moedigen hun fiets in de stalling te zetten. “Voor de Spar stonden veel fout geparkeerde fietsen. Acties daartegen hielpen niet. Het gebied wordt nu heringericht. We hebben stallingsplaatsen vervangen door bankjes. Deze zomer is een driedubbele rij nietjes geplaatst langs het Coimbrapad. We hopen nu dat bezoekers van de UB, het Langeveldgebouw en de winkels hun fiets tegen een beugel parkeren of in één van de fietskelders zetten.”

De fout geparkeerde fietsen in het Uithofcentrum zijn niet te verklaren door overvolle kelders van het Langeveld, UB en het Educatorium. Zijn deze ondergrondse stallingen wel te vinden? Van Rossen: “Hier en daar zouden misschien wegwijzers kunnen komen die vertellen waar een fietsenstalling is. Vroeger hadden we fietsbewegwijzering, maar die bordjes zijn ooit wegbezuinigd. Alleen langs de Cambrigdelaan wijst een bordje naar de kelder van het Langeveldgebouw.”

Fietsverwijdering
De universiteit gaat nog niet hard optreden tegen foutparkeerders. “De beveiligers hebben vooralsnog de opdracht om fietsers die hun fiets ergens neerzetten waar het niet mag, de weg naar de stalling te wijzen.”

Daarnaast komt er net als vorig jaar, weer een actie om weesfietsen en wrakken te verwijderen “Dat willen we met enige regelmaat gaan doen. Uit een inventarisatie van de stallingen in de binnenstad en De Uithof blijkt dat er alweer 200 fietsen staan weg te roesten in één van onze stallingen.” En dan zijn nog niet eens de wrakken in de stallingen op het terrein van University College geteld.