Wachttijd studentenpsycholoog nog steeds lang, ondanks 25 euro voor intake

Ondanks de introductie van een intakevergoeding hebben studentenpsychologen het nog altijd razend druk. Door het prijskaartje van 25 euro is het no-showpercentage wel gedaald.

Ruim een jaar geleden schreef DUB dat de wachttijd bij de studentenpsycholoog kon oplopen tot soms wel vier weken. Sinds een jaar heeft de universiteit de prijs voor een intakegesprek op 25 euro gezet. Met deze drempel wilde de UU de wachttijd verkorten en de minder dringende gevallen eruit filteren.

Ondanks de drempel hebben de studentenpsychologen het nog altijd druk: de wachttijd bedraagt meestal twee tot drie weken. “De no-show is wel omlaag”, zegt het hoofd van de studentenbegeleiding Arjen van Vliet. “Iedereen die een afspraak maakt komt meestal opdagen, anders zijn ze die 25 euro kwijt.” Volgens Van Vliet zijn er nog net zo veel aanvragen als vorig jaar. Het doel van de drempel is wel bereikt. “We willen dat studenten eerst goed nadenken of ze wel echt een afspraak nodig hebben bij de studentenpsycholoog.”

Onlangs stelde een universiteitsraadslid vragen over de wachttijden aan het universiteitsbestuur in een commissievergadering van de universiteitsraad. Het raadslid zette vraagtekens bij de 25 euro voor een intakegesprek en vroeg zich hardop af of acute gevallen snel genoeg geholpen konden worden. Van Vliet meldt dat 25 euro een normaal bedrag is. “We hebben bij de invoer vorig jaar gekeken bij andere universiteiten en die hanteren ongeveer hetzelfde bedrag.”

Volgens de universiteit is twee weken een acceptabele wachttijd. “Bij drie weken ligt de grens en verhogen we het aantal intakes”, zegt directeur Onderwijs & Onderzoek Leon van der Zande. “Het is een laagdrempelige voorziening, maar we kunnen niet iedereen binnen een dag helpen.” Studenten met zeer acute problemen worden op de website van de studentenpsycholoog aangeraden bij de huisarts langs te gaan. Volgens Van Vliet kan er voor echt dringende gevallen in overleg wel sneller een afspraak worden gemaakt.

Bij andere universiteiten verschilt de aanpak. Bij de VU vragen ze eveneens om een bijdrage voor een intake. In Groningen is een intake gratis en ligt de wachttijd tussen de twee en vier weken. De studentenpsychologen van de UvA gaan eerst een kort gesprek aan, voordat een langere intake wordt ingepland en moet worden betaald. De website van de UvA meldt dat studenten daar dan wel binnen een dag terecht kunnen.