Wat weten DUO en Translink eigenlijk? Vraag het

Op de site van Bits of Freedom staan voorbeeldbrieven waarmee studenten informatie kunnen opvragen over de data die de twee instanties over hen in bezit hebben. De organisatie reageert daarmee op het nieuws dat DUO reisgegevens heeft opgevraagd bij Translink om te achterhalen wat de woonsituatie van studenten is.

Met de actie kunnen studenten te weten komen of hun gegevens ook bij DUO terecht zijn gekomen. Maar volgens Bits of Freedom hebben álle studenten het recht om te weten wat er met hun gegevens gebeurt. DUO en Translink zijn verplicht deze informatie te verstrekken.

De organisatie wijst studenten op de gevaren van ongebreidelde verspreiding van persoonsgegevens. Zo kan informatie verkeerd geïnterpreteerd worden.

Op de website wordt een voorbeeld gegeven. “Stel je voor: je woont op kamers wanneer één van je ouders ernstig ziek wordt. Je bent weken, misschien wel maandenlang veel in je ouderlijk huis. Je woont er niet, maar logeert er wel. Kan een DUO-medewerker echt dat onderscheid maken op basis van jouw OV-gegevens? Wij denken van niet.”