Weer toneelschool in opspraak om seksuele intimidatie

Docent stapt met studenten onder de douche, foto Hootie2710, 123rf

Dat meldt de Volkskrant vandaag op basis van eigen onderzoek. Tussen 1992 en 2012 hebben minstens tien studenten melding gemaakt over veelal dezelfde docenten, blijkt uit gesprekken met oud-studenten en een vertrouwenspersoon van de toneelschool.

Aparte douche
De opmerkelijkste klacht gaat over een docent die regelmatig bij studenten onder de douche stapte en daar de inhoud van de lessen wilde bespreken. De directie verbood hem de studenten nog langer ‘fysiek te corrigeren’ en liet een aparte douche voor hem bouwen.

Volgens oud-studenten bagatelliseerde de toneelschool het ‘geseksualiseerde klimaat’ op de hogeschool: studenten kregen te horen dat ze ‘een beetje moesten oppassen’, en dat er dan niets zou gebeuren. Een studente die het wangedrag van een inmiddels geschorste docent aankaartte, kreeg te horen dat de school nu eenmaal aan hem vastzat.

Onderzoek
Een oud-directeur, een vertrouwenspersoon en een docent geven in een reactie aan dat ze steken hebben laten vallen en ‘deze signalen beter hadden moeten oppakken’. De Toneelacademie is een onderzoek naar het grensoverschrijdend gedrag gestart. Dat wordt waarschijnlijk in de loop van deze maand afgerond.

Het is niet de eerste keer dat een toneelschool in opspraak komt vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag. Eind vorig jaar werd dankzij de #metoo-beweging al bekend dat docenten van de toneelscholen in Amsterdam en Arnhem seksuele relaties met studenten aangingen en hun macht misbruikten.

In november stelde Hogeschool Saxion een docent in Enschede op non-actief na een melding van seksuele intimidatie.