Welke campuscolumnist zet de universiteit op scherp?

De Universiteit Utrecht start deze week de zoektocht naar de campuscolumnist 2013. Welke UU’er volgt Dieudonnée van de Willige op en zet de universiteit het komend jaar op scherp? De campuscolumnist ontvangt het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro.

Namen van opleidingen zijn een heikel punt. Tegenwoordig moet alles reuze interessant klinken, liefst Engelstalig – in ieder geval moet het indrukwekkender lijken dan de namen van concurrerende opleidingen. ‘Sexy’, wordt dat tegenwoordig genoemd, want ook dat woord appelleert aan de moderne mens. De nieuwe namen brengen praktische problemen met zich mee: studenten lijken spontaan dyslectisch, beginnen te stotteren en omstanders werpen verwarde blikken. En eerlijk? Een naam van twaalf lettergrepen is echt te veel.

Het is een fragment uit de column Sexy namen van campuscolumnist Dieudonnée van de Willige. Deze masterstudent Biochemie had de eer de eerste campuscolumnist van de Universiteit Utrecht te zijn. Elke twee weken verrast ze op DUB met haar eigen kijk op het universitaire leven. De ene keer gaat het over het verbod op Spekmantruien bij de visitatie, dan weer over een ontmoeting met paffende eerstejaars op het muurtje bij de Spar of over een overrompelende ervaring met echte Utrechters.

Van de Willige kreeg de titel bij de nieuwjaarsreceptie van het College van Bestuur. Ze ontving het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro. Hardeman publiceerde jarenlang de wekelijkse column Schreef in het Ublad. Vanuit de studentensociëteit, de bestuurskamer van het college van bestuur of het Instituut voor Raeto-Romaanse talen werd op een originele manier het universitaire leven belicht. Een tikje vilein, maar altijd met humor. Sinds het vertrek van auteur Erik Hardeman mist de universiteit een eigenzinnige stem, iemand die de universiteit op scherp zet.

Volledige vrijheid
De campuscolumnist krijgt de volledige vrijheid. De enige eis is dat de columns een relatie met het universitaire leven of de universiteitsstad Utrecht moeten hebben. Het kunnen bespiegelingen vanuit de collegebanken zijn of  belevenissen uit een studentenhuis. Maar de columns mogen ook gaan over de publicatiedruk van een onderzoeker of de worstelingen met de bureaucratie binnen een opleiding. Een columnist kan de actualiteit als uitgangspunt nemen, maar ook focussen op zijn dagelijkse beslommeringen.

Breed publiek
Op de site van DUB krijgt de campuscolumnist een eigen podium. Maar daarnaast kan de campuscolumnist ook gevraagd worden voor andere universitaire activiteiten. Denk aan bijzondere bijeenkomsten van Studium Generale, een lustrumbijeenkomst van een studievereniging of een culturele zondag op de universiteit.

De officiële presentatie van de campuscolumnist zal plaatsvinden tijdens de nieuwjaarsreceptie van het College van Bestuur. De nieuwe campuscolumnist zal daar zijn of haar winnende column voordragen.

Meedoen
Alle studenten en medewerkers die op 1 januari 2013 aan de Universiteit Utrecht verbonden zijn, kunnen meedoen.

Om mee te dingen naar de titel van campuscolumnist van de UU moet je twee columns insturen. De columns moeten het universitaire leven verrassend onder de loep nemen en mogen niet langer zijn dan 350 woorden. Stuur de columns vóór 1 december naar r.agterberg@dub.uu.nl.

Jury
Een deskundige jury zal de inzendingen bekijken. De leden van de jury worden niet op de hoogte gesteld van de naam en achtergrond van de auteurs van de inzendingen. In de jury zitten:

• Maarten van Buuren:  hoogleraar moderne letterkunde en auteur van verschillende romans en essaybundels
  • Miquel Ekkelenkamp:  werkzaam bij UMCU en  onder het pseudoniem Miquel Bulnes auteur van romans
  • Geneviève Waldmann: alumnus UU, voorzitter SLAU en directeur uitgeverij Luitingh-Sijthoff
  • Tjolina Proost: voormalig voorzitter studentenunie Vidius en oud-lid Universiteitsraad
  • Ries Agterberg, hoofdredacteur DUB

1000 euro
De campuscolumnist krijgt een speciaal Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro. Hiervoor levert de campuscolumnist op afgesproken tijden bijdragen voor de DUB-site. Daarnaast krijgt hij of zij begeleiding vanuit de redactie bij het leggen van verdere contacten binnen en buiten de universiteit. De functie is voor de duur van één jaar. Daarna gaat de universiteit op zoek naar een nieuwe campuscolumnist.

Vragen
Als er vragen zijn over de campuscolumnist, kunnen die gesteld worden aan Ries Agterberg: r.agterberg@dub.uu.nl.

Workshop column schrijven
Voor wie graag wil meedoen maar een zetje in de rug nodig heeft, organiseert DUB een gratis workshop columns schrijven. Deze wordt gegeven door Anneke Laverman, die ook voor Parnassos cursussen creatief schrijven en bloggen verzorgt. De workshop vindt plaats op 8 november van 1300u tot 1600u. Je kunt je hier aanmelden. Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers.