Wetenschappelijk boek mogelijk goedkoper

Demissionair staatssecretaris Zijlstra denkt dat het gaat lukken om de vaste prijs voor wetenschappelijke boeken af te schaffen. Al moet nog blijken of het in de praktijk gaat werken.

Dankzij de wet op de vaste boekenprijs is een roman bij grote boekhandelketens geen cent goedkoper dan bij het boekwinkeltje om de hoek. Hiermee wil de overheid voorkomen dat de grote ketens de kleine boekhandels wegconcurreren en het aanbod verschraalt.

Schoolboeken vallen echter niet onder de wet. Die liggen veelal niet in de boekhandel, terwijl leerlingen wel verplicht zijn om ze in huis te halen. Meestal worden ze op verzoek besteld bij de uitgever.

Eind vorig jaar debatteerde de Tweede Kamer over de vaste boekenprijs en probeerde de VVD de wet op te rekken. Kamerlid Bart de Liefde opperde dat ook wetenschappelijke boeken voor hbo’ers en wo-studenten buiten de wet zouden moeten vallen. Staatssecretaris Zijlstra betwijfelde of dat mogelijk was, want hoe bepaal je wat een wetenschappelijk boek is? Sommige wetenschappelijke boeken zijn immers ook voor een groot publiek de moeite waard? Maar de motie werd aangenomen en Zijlstra moest het maar zien op te lossen.

Dat gaat lukken, meldt hij nu in een brief aan de Eerste Kamer. Hij introduceert een eigen definitie voor een wetenschappelijk boek: dat moet “naar vorm en inhoud” gericht zijn op “informatieoverdracht in leersituaties in hbo en wo”. Bovendien moet het daadwerkelijk bij een onderwijsinstelling worden voorgeschreven. Als aan die twee voorwaarden is voldaan, mogen uitgevers korting bieden.

Het kan discussie opleveren, geeft hij toe. Want het Commissariaat voor de Media zal soms beslissen dat een boek niet gericht is op overdracht in leersituaties, terwijl de uitgever daar heel anders over denkt. “Bij het ontbreken van nadere criteria zal hierover meer duidelijkheid moeten ontstaan in de beschikkingenpraktijk van het Commissariaat”, aldus Zijlstra. “Gelet op deze situatie rekent het Commissariaat op bezwaar- en beroepzaken.”

En dat levert weer een verhoging van de administratieve lasten op van uitgevers, boekverkopers en het Commissariaat. Toch heeft Zijlstra er vertrouwen in. De wet zal bovendien in 2014 opnieuw geëvalueerd worden. Dan moet blijken of het onderscheid in de praktijk te maken valt.

Of dit wetsvoorstel van het demissionaire kabinet nog behandeld wordt is onduidelijk. De Eerste Kamer kan het namelijk ‘controversieel’ verklaren en pas behandelen als er een nieuw kabinet is aangetreden.