WhatsAppje sturen tegen vervelende studenten in UB binnenstad

Heb je last van lawaaierige medestudenten in de Universiteitsbibliotheek? Daar kun je nu met een WhatsApp-bericht iets aan doen.

Wanneer je afgeleid wordt door andere studenten hoef je niet meer op zoek naar een bibliotheekmedewerker in de buurt. De Universiteitsbibliotheek in de binnenstad is gisteren met een experiment gestart. Door een WhatsAppje naar de receptie te sturen komt er onmiddellijk een surveillant. Het is wel belangrijk dat je in het bericht aangeeft wat de situatie is en op welke plek het zich afspeelt.

De Universiteitsbibliotheek biedt graag een extra service aan zegt sectormanager Dorinne Raaimakers. “We willen dat de studenten rustig kunnen studeren. De Universiteitsbibliotheek in de binnenstad bestaat uit acht oude gebouwen, waardoor de routes vaak lang en niet altijd logisch zijn. Met deze app is er direct contact met de receptie, waardoor er snel gehandeld kan worden.”

De grote hoeveelheid bezoekers die de UB krijgt speelt ook rol. In 2014 maakten zo’n 900.000 mensen van de bibliotheek in de binnenstad gebruik en dit aantal stijgt elk jaar. “Als er meer bezoekers zijn vergroot dat de kans op gedoe,” legt Raaimakers uit.

Het nummer is nog niet gebruikt, maar dat hoeft ook niet. “Het is juist positief als er geen klachten zijn. We vinden het gewoon belangrijk om studenten de mogelijkheid te geven om zo’n dienst te gebruiken.”

Het experiment duurt een half jaar. Daarna wordt besloten of het een vaste service van de bibliotheek wordt. Dan zal ook worden gekeken naar het aantal gebruikers en om wat voor soort berichten het gaat.

Wil je de dienst ook gebruiken? Het nummer is 06-22631606.