Wil jij een tijdje studeren in het buitenland?

Studeren is het buitenland is een heel avontuur. Om je hier goed op voor te bereiden organiseert de UU de komende maanden verschillende informatiedagen. Hier kunnen studenten al hun vragen kwijt over een stage of minor buiten Nederland.

Uit onderzoek van EP Nuffic blijkt dat in 2014-2015 ruim twee derde van de wo studenten graag een periode in het buitenland wil studeren. Toch doen de meesten dit niet. Het aantal afgestudeerden dat daadwerkelijk een periode in het buitenland is geweest, is namelijk een stuk lager, ongeveer 22 procent.

Uit landelijk onderzoek uit 2015 van de Utrechtse studentenunie Vidius, blijkt dat ongeveer 1000 UU-studenten voor een minor vertrekken naar een partneruniversiteit in het buitenland. Jaarlijks kiezen 80 tot 100 Utrechtse studenten voor een stage binnen Europa en ongeveer 650 studenten vertrekken naar een land buiten Europa. De populaire landen zijn het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, België en Duitsland.

Voor een studieperiode in het buitenland zijn er beurzen beschikbaar. Dit kan een studieperiode binnen of buiten Europa zijn. Studenten die binnen Europa blijven, kunnen een beroep doen op de Erasmusbeurs. Wil je een stage of minor buiten Europa volgen dan moet je op zoek naar andere beurzen die de universiteit beschikbaar stelt. Zoals het Holland Scholarschip of het Yvoorfonds.

Een bijdrage uit het Yvoorfonds kan oplopen tot het eenmalig ontvangen van 1250 euro. Je komt echter alleen voor deze beurs in aanmerking als je naast minimaal 40 ECTS ook goede studieresultaten hebt, lid bent van een gezelligheidsvereniging, studievriend ben van het Utrecht Universiteitsfonds en je met de buitenlandse studie een bijdrage levert aan bijvoorbeeld een Summer School.

Voldoe je niet aan deze eisen? Niet getreurd! Er zijn nog veel meer beurzen waar je een beroep op kunt doen. Er zijn ruim 750 beurzen, voor zowel hogescholen als universiteiten.

Naast beurzen die door de universiteit worden aangeboden kun je als student ook een beroep doen op financieringsmogelijkheden aangeboden door externe organisaties. Zoals het Scholarshipportal of de British Council scholarships and grants.

Studenten die overwegen een periode van hun studie in Noord-Amerika te volgen kunnen naar de eerste informatiebijeenkomst van Studentenservice. Deze is aanstaande vrijdag 16 september om half 2. De komende maanden zijn er nog meer bijeenkomsten voor studenten die een andere bestemming op het oog hebben. Je moet je hiervoor wel eerst aanmelden en een paar dagen voor de presentatie stuurt de UU je de exacte locatie toe.