Windesheim-studenten willen geld terug

Ruim vijftig studenten van de Hogeschool Windesheim eisen de extra studiekosten terug die ze naast hun collegegeld moesten betalen. Het gaat om een bedrag van ongeveer zesduizend euro, meldt hogeschoolblad Win’.

De 52 studenten vinden het onterecht dat ze naast hun collegegeld soms verplicht geld moeten neerleggen voor bijvoorbeeld excursies of boeken. De opleiding is wettelijk verplicht een gratis alternatief te bieden, zegt student Boy Rolloos van de medezeggenschapsraad in Win’. Maar dat gebeurt niet altijd: volgens hem is deze regeling bij veel opleidingen niet bekend.

Daarom stelden de studenten van de medezeggenschapsraad een claim op en verspreidden ze declaratieformulieren. Studenten van de opleiding small business vulden de meeste in: zij declareerden zo’n 120 euro per persoon voor onder meer een licentie voor een computerspel.

Het college van bestuur gaat controleren of docenten inderdaad geen gratis alternatief hebben aangeboden.