Wordt Utrechtse Haza Rahim Docent van het Jaar 2018?

Haza Rahim (links) tijdens de uitreiking van de UU docentprijzen

Het ISO vroeg de colleges van bestuur en de medezeggenschapsraden hun allerbeste docent voor te dragen voor de verkiezing. Uit deze voordrachten selecteerde de studentenorganisatie drie universitaire docenten en twee hbo-docenten.

Op de ISO-website zijn de profielen van de genomineerden te lezen. ISO-voorzitter en jurylid Rhea van der Dong geeft een extra toelichting per docent.

Loes Keijsers – Tilburg University
Keijsers werkt als universitair hoofddocent bij de opleiding psychologie. “Ze is inhoudelijk erg sterk en probeert haar studenten daarnaast bij de les te houden door ‘gekkigheidjes’ in haar colleges op te nemen”, zegt Van der Dong. “Zo nam ze een keer haar eigen ouders mee die de studenten gingen vertellen hoe moeilijk opvoeden eigenlijk is.” In 2017 won ze de Beste Docentverkiezing van haar eigen universiteit.

Monique Hamers – Fontys Hogescholen
Ze zet niet zichzelf, maar heel duidelijk haar studenten centraal, schrijft de jury. Hamers geeft les aan de opleiding Journalistiek. “Dat is bij uitstek een studie waar studenten niet alleen vaardigheden onder de knie moeten krijgen, maar ook moeten weten wat er in de samenleving speelt”, zegt Van der Dong.

Youssef El Bouhassani – Hogeschool van Amsterdam
El Bouhassani wordt volgens het ISO geroemd door zijn studenten en collega’s om zijn uitgebreide netwerk in het werkveld. En daar maakt hij graag gebruik van: regelmatig gaat hij bij bedrijven op bezoek en vraagt wat er bij hen gaande is en hoe zijn opleiding toegepaste wiskunde daarop kan inspelen. Afgelopen jaar werd hij door de HvA verkozen tot Docent van het Jaar.

Giulia Calabretta – TU Delft
Calabretta is uitgeroepen tot docent van het jaar 2017 van de TU Delft. “Zij brengt ‘flipping the classroom’ in de praktijk”, stelt Van der Dong. “Haar colleges zijn bedoeld voor dialoog en discussie, en ze verwacht van haar studenten dat ze zich thuis goed voorbereiden om daaraan deel te kunnen nemen.”

Haza Rahim – Universiteit Utrecht
Wie in het hoger onderwijs studeert, zit volgens de ISO-voorzitter toch in een bepaalde bubbel. “Rahim probeert haar psychologiestudenten daar bewust van te laten zijn en hen te laten nadenken over culturele diversiteit. Straks als hulpverlener komen ze ook met allerlei verschillende mensen in aanraking.” In 2016 won ze de Docenttalentprijs van haar universiteit.

Op zaterdag 21 april zullen de finalisten een minicollege geven, waarna de jury de winnaar kiest. De winnaar mag 25.000 euro besteden aan de vernieuwing van zijn of haar onderwijs. Vorig jaar won UU-docent Marc van Mil de prijs voor beste docent van het jaar. Hij wilde de beurs, die destijds nog 15.000 euro was, besteden aan de ontwikkeling van een virtuele game voor geneeskunde waarbij studenten ethische dilemma’s vanuit het perspectief van een arts of patiënt voorgelegd krijgen