Zó druk is het in Delft

Als een zwerm sprinkhanen lopen Delftse studenten op zondagochtend om acht uur de bibliotheek binnen. In een mum van tijd zijn alle plaatsen bezet. Er is te weinig ruimte aan de TU Delft, concludeert studentenvakbond VSSD.

“Er is een groot tekort aan studieplekken”, zegt voorzitter Ivo van der Horst van de Delftse studentenbond VSSD. Die heeft een filmpje gemaakt om dit te illustreren. Daarin zie je tientallen studenten het gebouw binnenstromen, bang om geen studieplek meer te vinden als ze wat later zijn.

Het filmpje is een aanvulling op een enquête van de vakbond onder ruim zeshonderd studenten. Delft barst uit zijn voegen, blijkt daaruit. Een op de vier studenten is het wel eens overkomen dat er geen zitplaats meer was bij een college. Vanwege het tekort aan collegezalen worden de colleges ook wel eens in de bioscoopzaal van Pathé gegeven.

Bij gebrek aan capaciteit wil de universiteit meer avondcolleges invoeren. Dramatisch, vindt de vakbond. Van der Horst: “Studenten sporten en werken ’s avonds. Avondcolleges moeten alleen ingezet worden als een uiterste noodoplossing.” Er moeten meer collegezalen en studieplekken komen, vindt de VSSD.

Twee weken geleden protesteerden studenten in Wageningen tegen avondcolleges, die nodig zouden zijn om de groei van studenten op te vangen. Ook zij waren bang dat hun bijbanen en het studentenleven eronder zouden lijden.