Zes maanden cel voor huisbaas Vloet

Wim Vloet in een video van De Nieuwe Utrechter uit 2011.

De 77-jarige huisbaas Wim Vloet moet een half jaar de gevangenis in, onder meer voor bedreiging van huurders in studentenhuizen.

De rechtbank in Utrecht veroordeelde Vloet donderdag tot zes maanden gevangenisstraf, waarvan drie maanden voorwaardelijk voor het plegen van een zevental strafbare feiten. Ook moet hij drie maanden gevangenisstraf uitzitten die eerder voorwaardelijk waren opgelegd.

Vloet is veroordeeld voor onder meer het uitschelden (“homofiel en kontneuker”) van een bewoner van een studentenhuis. Een andere bewoner noemde hij "tweederangs burger" om vervolgens te zeggen: “Als je hier dit weekend niet weg bent, flikker ik jou samen met al je spullen het raam uit”.

Ook acht de rechter bewezen dat Vloet een medewerker van de gemeente die toezicht hield op verbouwactiviteiten mishandelde. Verder maakte Vloet in een brief wethouder Isabella en gemeenteambtenaren uit voor "Nazi-hufters". Ook verduisterde hij de privépost van een van zijn huurders.

De officier van justitie had tegen Vloet negen maanden geëist, waarvan vijf voorwaardelijk. De straf is lager omdat Vloet van één feit is vrijgesproken. Daarnaast houdt de rechter bij de strafmaat ook rekening met de hoge leeftijd (77 jaar) van Vloet.

Het gehele vonnis is te lezen op Rechtspraak.nl.

Vloet is al jarenlang een beruchte naam in het Utrechtse studentenleven. Al in 2001 schreef het Ublad over de strapatsen van Vloet. Hij sloeg en schopte toen een bewoonster van een studentenhuis en probeerde haar in het trapgat te duwen. In 2011 maakte DUB een verslag uit een studentenhuis waar Vloet poep aan de muren had gesmeerd om de bewoners te intimideren.

Tags: huisbaas