Zo fietsen wij naar de De Uithof

Verkeerskundigen brengen met een nieuwe methode in kaart via welke routes er van en naar De Uithof wordt gefietst. Uit de eerste proefresultaten blijkt de Weg tot de Wetenschap de drukste route.

Dagelijks komen duizenden studenten en medewerkers met de fiets naar De Uithof. Ze komen uit alle windstreken. Maar wat zijn de drukste aanfietsroutes? Met een nieuwe berekenmethode is Bestuur Regio Utrecht (BRU), een samenwerkingsverband van negen Utrechtse gemeenten, dat in kaart aan het brengen.

Onderstaande plaatje geeft een eerste beeld van wat de drukke routes zijn. Maar, zegt verkeerskundige Herbert Tiemens van BRU er meteen bij, het is slechts een eerste vingeroefening met een nieuw rekenmodel. “De cijfers kloppen nog niet. We weten dat er dagelijks wel 15.000 fietsers over de Weg tot de Wetenschap komen. Het model zit nog veel te laag.”

(Klik op de afbeelding om het plaatje te vergroten

De Uithof is het eerste gebied waarop BRU een nieuw, uit Finland overgenomen, verkeersmodel test. Voor het maken van het model heeft BRU de postcodegegevens verzameld van alle studenten en medewerkers van de UU, de HU en het UMCU die binnen een straal van 15 kilometer (fietsafstand) wonen. In totaal gaat het om zo'n 94.000 personen. Uit andere onderzoeken is bekend hoe studenten, werknemers en bezoekers naar De Uithof komen. Die gegevens zijn geëxtrapoleerd naar de totale groep en resulteren in het model hierboven.

In 2014 brengt BRU de fietsstromen van heel de regio Utrecht in kaart. Dat kan inzichten bieden die invloed hebben op de uiteindelijke verkeersinvesteringen. Tiemens: “Na 2018 rijdt bus 12 niet meer over de Rubenslaan, door de komst van de sneltram. Dat betekent dat daar ruimte vrijkomt voor fietsers. Dat is iets waar we nu op moeten gaan studeren.”

De gemeente en regio hebben al verschillende plannen om het fietsen naar De Uithof te verbeteren. Zo wordt er geëxperimenteerd met leenfietsen (zodat je vanaf station Bunnik naar De Uithof kan fietsen). Ook wordt op diverse plekken in Utrecht de fietsroute verbreed. Verder zullen de fietspaden naar Bunnik en De Bilt worden verbeterd.