Zorgverzekering nog goedkoper voor studenten

Als studenten een eigen risico nemen van 860 euro én bereid zijn naar het ziekenhuis te gaan dat hun verzekeraar uitkiest, betalen ze maar 58,92 euro per maand voor hun zorgverzekering. Daar maken studentenorganisaties ISO en LSVb reclame voor.

Met ziektekostenverzekeraar Zilveren Kruis Achmea hebben ISO en LSVb opnieuw afspraken gemaakt over een collectieve verzekering voor studenten. De verzekeraar biedt studenten 10 procent korting en een goedkope aanvullende verzekering. Vorig jaar lag de laagste premie op 74 euro per maand, nu is dat vijftien euro minder.

Deze polis is een zogeheten Beter Af Selectief polis, wat betekent dat Achmea beslist bij welke ziekenhuizen, fysiotherapeuten of huisartsen studenten terecht kunnen. Als je behandeld moet worden, zal je dus misschien iets verder moeten reizen. Dat geldt overigens niet voor spoedeisende zorg; de ambulance gaat gewoon naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Bovendien moeten studenten bereid zijn wat risico te lopen. Wie ziek wordt of een ongeluk krijgt moet altijd de eerste 350 euro ziekenhuiskosten zelf betalen, dat is wettelijk verplicht. Maar studenten die kiezen voor de premie van 58,92 euro, moeten de eerste 860 euro zelf betalen. Wie geen extra eigen risico wil en zelf een ziekenhuis wil uitkiezen betaalt maandelijks 98,31 euro.

Tags: gezondheid | lsvb