Zwartepietdiscussie over chocoladeletters UvA

Toenmalig collegelid Hans Amman ontvangt in 2007 namens de UU Sinterklaas. Amman ging in 2014 naar de UvA, foto archief DUB

“Is het ook mogelijk mijn bul met terugwerkende kracht op naam te stellen van een andere universiteit dan de UvA? Wat een stelletje losers daar zeg.” Het is één van de ruim tweehonderd reacties onder een bericht op de website Folia. Die meldde dinsdag dat er chocoladeletters in zwartepietverpakking uit het kantine-assortiment waren gehaald nadat een student erover had geklaagd.

Klacht
De 27-jarige Paul Kisner, UvA-student conservation and restoration of cultural heritage, had bezwaar gemaakt bij de cateraar en bij UvA-diversity officer Anne de Graaf. “Ik wil dat de UvA een omgeving zonder racisme is en vind dat ik als witte man moet opkomen voor de inclusiviteit van de academische gemeenschap”, zegt Kisner tegen Folia. Inmiddels liggen er letters van Tony Chocolonely in de schappen, met alleen sinterklazen op de verpakking.

‘Overbodig’
Het besluit om de chocoladeletters weg te halen, komt de UvA – en diversity officer Anne de Graaf in het bijzonder – op veel spot en kritiek te staan.  “De commander in chief of diversity laat zien waarom haar functie totaal overbodig is”, schrijft iemand. En een ander: “Zwarte Piet is zeker niet racistisch, want ik heb nog nooit een blank land zo zien vechten om een zwarte man te behouden.” De positieve reacties onder het bericht zijn op de vingers van één hand te tellen.

Tags: sinterklaas