De VSNU is er briljant ingeluisd

Stel, je bent het nieuwe Nederlandse kabinet en je gaat een halve universiteit wegbezuinigen. Dan verzin je dus een rookgordijn. Biologe Gerdien de Jong zag de universiteiten de mist in gaan.

Als nieuw Nederlands kabinet weet je immers van te voren dat er protest komt van de universiteiten en hogescholen. En protest van de studenten. En ook kun je erop rekenen dat de universiteiten en hogescholen de sympathie van alle ouders met studerende kinderen krijgen. Immers, in de opleiding van hun kinderen wordt bewust minder geïnvesteerd en de opleiding kan daar alleen maar slechter van worden. De media zouden wel eens iets als ‘regering verslechtert onderwijs’ kunnen schrijven. Dat betekent slechte publiciteit voor het kabinet. Slechte publiciteit moet je voorkomen.

De vraag voor dit fictieve nieuwe Nederlandse kabinet is dus hoe de slechte publiciteit te omzeilen. Dat is niet zo moeilijk: je legt een rookgordijn. Als rookgordijn bedenk je een ‘langstudeerdersregeling’ voor de studenten.

Het fictieve nieuwe Nederlandse kabinet kondigt af dat een student per studie een jaar mag uitlopen. Bij HBO en bachelor een jaar, bij master een jaar. Wie meer uitloopt dan dat moet betalen: 3000 euro naar de staat voor extra inschrijving. Brengt ook nog een grijpstuiver op voor de staat.

Hele redelijke regeling, je mag per studie een jaar uitlopen. Prima te verdedigen door de staatssecretaris van het fictieve nieuwe Nederlandse kabinet, in interviews in de Spits en op tv. Heel moeilijk te bestrijden voor de studenten. Garandeert publiciteit van het soort dat het fictieve nieuwe Nederlandse kabinet graag heeft.

Nu het briljante. Tegelijk met de ‘langstudeerdersregeling’ voor de studenten kondig je een ‘langstudeerdersboete’ voor de universiteiten en hogescholen aan. ‘Langstudeerdersboete’ is de naam waaronder je de al ingeboekte bezuiniging van een halve universiteit consistent betiteld. De universiteiten en hogescholen mogen nu uitleggen waarom zij protesteren tegen de ‘langstudeermaatregel’.  Daar gaan de universiteiten en hogescholen niet in slagen, dat uit te leggen: daar kan het fictieve nieuwe Nederlandse kabinet donder op zeggen.

En de pers, de tv, de media? Die zien niet dat de 370 miljoen ingeboekt zijn en blijven ook al bestaat er geen één ‘langstudeerder’. De media zien het rookgordijn niet hangen. Zelfs wat doorgaat voor het beste dagelijkse interviewprogramma ziet geen rookgordijn. Zelfs als in wat doorgaat voor het beste dagelijkse interviewprogramma een politicus zegt dat er een rookgordijn is, blijven de interviewers door de rook bevangen.

Stel, je bent het nieuwe Nederlandse kabinet en je gaat een halve universiteit wegbezuinigen. Dan verkoop je dit zoals de niet-fictieve staatssecretaris Zijlstra deed. De VSNU is in de val getrapt. De VSNU heeft over de ‘langstudeermaatregel’ met de media gepraat, niet over het wegbezuinigen van een halve universiteit.