Een boete? Wat boeit het studenten?

Studentenprotesten, ME en duizenden professoren in toga. Beslist geen komkommertijd voor het journaille. Ook student Arjens Segers verbaast zich erover dat het in de media alleen over die boete voor de studenten ging.

Dat het nog steeds een mediacircus is, geven dagelijkse koppen nog aan: Zijlstra blijft bij boete voor langstudeerder en Kabinet houdt vast aan boete voor langstudeerders. Maar wat boeit het de studenten? Van de 365.000 studenten nam een handjevol de moeite om hun OV-chipkaart af te stoffen en naar Den Haag af te reizen, de andere 97 procent ging gewoon door met het ritueel der vrijdagen: uitbrakken. Met als bijkomend voordeel dat niemand werd lastiggevallen door colleges. Het protest op het Malieveld was niets meer dan een vergrotende trap van het matige protest op de Neude.

Anders was het bij de hoogleraren. Wat een indrukwekkende manifestatie was dat! Een kwart van professorabel Utrecht was in toga aanwezig. We kunnen het de media niet kwalijk nemen dat ze hier nauwelijks aandacht aan besteedden, cortège is ook wel een erg moeilijk woord.Gelukkig wist Geert Buelens, als neerlandicus, het échte probleem aan te geven in een item bij de NOS: de boete voor onderwijsinstellingen.

Waarom was daar niet meer aandacht voor? De al bestaande financiële prikkel, diplomafinanciëring, is gericht op het laten afstuderen van studenten. De pot met goud verschijnt pas aan de regenboog, als er eerst een diploma wordt geprint. Een boete voor de instelling,waar een student langer dan zes jaar over zijn studie doet, is dus een versterking van deze vreemde incentive.

Toch heb ik geen televisieprogramma gezien dat hier serieus aandacht aan besteedde. En daarmee komt Halbe –"ik heb nog nooit zoveel mensen op mijn verjaardag gehad"- Zijlstra lachend weg. De media, gefocust op de boete voor die arme studenten, slaan de plank volledig mis in de berichtgeving. Het meest treffende voorbeeld hiervan zien we in de uitzending van Pauw en Witteman aan de vooravond van de protesten. De genoemde voorbeelden van studenten betreffen vooral het beleid van Ronald Plasterk, zoals het voorbeeld van anoniem, wiens twee studies niet meer bekostigd worden. (dat het hierbij niet om een cum laude afgestudeerde neerlandicus gaat moge uit de afbeelding blijken)

Je hoeft geen goede debater te zijn om deze kritiek te kunnen pareren. Andere kritische vragen in deze uitzending bleven uit en Halbe Zijlstra kon dan ook fluitend weer naar huis. Het was ook zijn verjaardag, niet waar?

Gelukkig was Sijbolt Noorda zo slim om de voicemail van Mark Rutte in te spreken. Ondanks dat Rutte zijn telefoon zwemles gegeven had in een toiletpot, is de boodschap toch overgekomen. Waren het niet Ruttes woorden dat er toch al zware nadelen kleefden aan diplomafinanciëring?

De boete is verdwenen uit het kamervoorstel, maar de universiteiten worden voortaan gekort voor het bedrag dat Zijlstra eventueel aan boetes had kunnen innen. Noordat kan dus rustig doorgaan met voicemails inspreken. En de studenten? Die hebben we ooit binnengehaald met bier, dus die slapen voorlopig nog rustig uit op vrijdag.

Tags: media