Eindelijk goed nieuws uit Den Haag

Geen verbreding A27 en geen tramlijn. Economisch geograaf Ton van Rietbergen is blij met deze minister.

Een Kamermeerderheid blokkeert vooralsnog de verbreding van de A27 tot maar liefst tweemaal zeven banen en dat is natuurlijk een verstandig besluit. De luchtvervuiling rondom Utrecht schijnt de levensduur van gemiddelde Utrechter al met een half jaar te verkorten en dan een weg verbreden die dwars door één van mooiste en best gelegen bossen van Nederland gaat is natuurlijk doodzonde.

Dat minister Schultz, uit rancune volgens velen, nu ook de tramlijn naar de Uithof blokkeert is even goed nieuws. Zowel GroenLinks-wethouder Lintmeijer als Tweede-Kamerlid Ineke van Gent balen verschrikkelijk en spreken over chantage. Iedereen die mijn stukjes op DUB of in de krant heeft gevolgd zal begrijpen dat ik er blij mee ben en hoop dat de minister voet bij stuk houdt.

Uit onderzoek in binnen- en buitenland blijkt duidelijk waarom bestuurders en ondervraagd publiek vaak voor dit soort projecten gaan. Het levert bestuurders prestige op en ook ondervraagde mensen zien alleen het extraatje dat ze krijgen. In het Utrechtse geval betekent dat dat je 110 miljoen krijgt en er weinig voor hoeft te doen.

Als je bijvoorbeeld studenten vraagt of ze ook bereid zijn om te betalen voor het tramvervoer dan slaat de stemming om. Zelfs bij een zwaar gesubsidieerde euro per tramrit laten studenten de tram links liggen is mijn stelling en gezien het geknabbel aan de OV-jaarkaart is het betaalscenario niet ver weg.

In Utrecht zou - het zal inmiddels niemand meer verbazen - vooral geïnvesteerd moeten worden in de fietsinfrastructuur. Ondanks alle retoriek doet ook GroenLinks weinig concreets voor de fiets. Zo wil men laten onderzoeken of we mensen kunnen laten betalen voor het stallen van hun fiets bij het station. Als er nu een maatregel slecht is voor het openbaar vervoer is het dat wel.

Juist voor het optimaal organiseren van de ketenverplaatsingen die mensen maken is de beschikbaarheid van voldoende gratis parkeerplekken voor de fiets van het allergrootste belang. En nu de tram niet doorgaat is er geld genoeg om dit te realiseren.