Hbo’ers moeten in eigen gebouw studeren

Djoeke Hannah Vielen roept HU-studenten op om goede werkplekken te eisen. Dan hoeven ze niet naar ‘onze’ universiteitsbibliotheek.

Een universiteitsbibliotheek hoort voor iedereen toegankelijk te zijn. Zo’n bibliotheek is er niet alleen voor studenten, maar ook voor wetenschappers, voor journalisten en - jawel - ook voor hbo-studenten.  De gedachte dat zij geen gebruik mogen maken van onze faciliteiten is discriminerend en kortzichtig. Toch zou ik liever zien dat ze in hun ‘eigen’ gebouw studeren. Vooral tijdens de tentamenperioden heb ik ze liever niet in ‘ons’ gebouw. Zij hebben toch hun eigen studiefaciliteiten?

Voordat ik aan mijn universitaire studie begon, heb ik een propedeuse gehaald aan de Hogeschool Utrecht. Ik studeerde in het gebouw op de hoek van de Padualaan. Daar ben ik eens even gaan kijken welke studiefaciliteiten ik toen ook alweer tot mijn beschikking had. Wat me opviel was dat er ontzettend veel werkplekken zijn.

Deze werkplekken zijn min of meer te vergelijken met de universitaire werkplekken op Drift 25. Dat zijn dus geen stilteruimtes. De HU-studieplekken zijn meer gericht op groepsopdrachten dan op individuele studie. Waarom zorgt de HU niet voor betere individuele studieplekken met stilteruimtes voor de eigen studenten?

Als hbo-studenten onze faciliteiten gebruiken, laten wij dan ook hun faciliteiten beter gebruiken. Een tip voor studenten die aan groepsopdrachten moeten werken: in het HU-gebouw op de hoek zijn er op alle verdiepingen werkplekken waar je makkelijk met een groep plus laptops kan zitten. Het zal wel een beetje rumoerig worden als er een les is afgelopen, maar op dat moment kun je even pauze houden. Tussendoor is het er rustig genoeg. Bij de mediathecaris kun je een gast-account aanvragen zodat je ook nog eens achter een computer mag.

Voor het studeren in tentamenperioden zijn deze gebouwen echter niet geschikt. Dus mocht je een goede studieplek nodig hebben: kom op tijd en bekijk Studyspot van tevoren om een overzicht van beschikbare studieplekken te vinden. Met Studyspot probeert de universiteit het voor de studenten zo makkelijk mogelijk te maken om de studiefaciliteiten ten volle te benutten.

Toch zou ik het een goed idee vinden om te onderzoeken hoeveel hbo-studenten gebruik maken van die faciliteiten. Gewoon om te kijken of de irritaties gegrond zijn en of het effect zal hebben op het aantal beschikbare plekken als hen de toegang wordt ontzegd. Misschien alleen tijdens de tentamenperiodes, anders wordt het wel erg territoriaal.

Tegen de HU-studenten zou ik willen zeggen dat zij het recht hebben op dezelfde faciliteiten als wij. Eis dan ook van het bestuur dat die er komen.