Het waterschap raakt juist de studenten

Studenten krijgen de komende jaren te maken met de gevolgen van de klimaatverandering. Daarom heeft de Tilburgse student Jaap van der Heijden zich kandidaat gesteld voor de verkiezing van het waterschap in Utrecht en vindt hij dat studenten ook bij die verkiezingen hun stem moeten laten horen.

Komende woensdag zijn er naast de Provinciale Statenverkiezingen  ook verkiezingen voor het waterschap. Deze verkiezingen leven niet echt en dat is als je er goed over nadenkt best jammer. Juist in een land waar het grootste deel van het oppervlakte onder zeeniveau ligt en waar door de klimaatverandering het water een steeds grotere bedreiging wordt, zou je denken dat de aandacht voor veilig en duurzaam waterbeheer wel wat groter zou zijn.

In menig ander land is men hartstikke jaloers op de goede manier waarop wij in Nederland het waterbeheer hebben geregeld. In Groot-Brittannië, waar de afgelopen tijd veel overstromingen zijn geweest, kijkt men met veel interesse naar onze waterschappen. Juist de studenten van nu die de komende tientallen jaren de echte gevolgen van de klimaatverandering (meer regen, smelten poolkappen en daardoor stijgende zeespiegel) gaan meemaken zouden zich bewust moeten zijn van de keuzes die nu gemaakt moeten worden om ons land ook over 30 jaar nog waterproof te laten zijn.

In diverse discussies over grote onderwerpen, denk aan pensioenen, staatsschuld en klimaat, zie je langzamerhand steeds meer jongeren die zich zorgen maken over de voorzieningen voor onze generatie. Bij het belang van veilig en duurzaam waterbeheer wordt die aandacht nog node gemist. Dat is op zichzelf begrijpelijk, immers er zijn maar weinig problemen met ons waterbeheer, maar voor de langere termijn is het van groot belang dat ook jongeren zich met de discussie gaan bemoeien.

In het huidige bestuur zitten vooral oudere mensen die er vaak al vele jaren zitten. Juist de jongeren die straks de gevolgen van de keuzes die nu gemaakt worden gaan ervaren zijn de grote afwezigen in het waterschapsbestuur.

Dat is een van de redenen dat ik mij als student kandidaat heb gesteld voor het waterschapsbestuur. Ik beslis graag mee over keuzes die nu voorliggen en die straks voor onze generatie grote gevolgen kunnen hebben. Ik hoop dat aanstaande woensdag heel veel studenten dat ook gaan doen!

Jaap van der Heijden is student en kandidaat in deze regio voor Water Natuurlijk (gelieerd aan onder meer D66 en GroenLinks)

Lees ook het verslag van het verkiezingsdebat in de sociëteit van S.S.R.-N.U. op DUB.