Klein leed: weer meer studenten

Aankomend academisch jaar mogen de Nederlandse universiteiten weer meer studenten verwelkomen vergeleken met voorgaande jaren. Een dikke hoera voor de Nederlandse kenniseconomie. Minpuntje: sommige studenten hebben geen zin in studeren.

Nee, ik ga het niet hebben over het BSA (super!) of de studiefinanciering (afschaffen!), maar over kleiner leed: de universiteitsbibliotheek aan de Drift. In 2009 was hij klaar, de prachtige, witte, ruim opgezette bieb, midden in de stad. Ik kan niet eens beginnen te vertellen hoeveel mooier en prettiger hij is dan zijn voorganger, die toch vooral muf en bedompt was. Prettiger studeren dus en goed voor je motivatie.

Maar zoals zo vaak met goede ideeën, gaat het mis zodra je er een bepaalde hoeveelheid mensen aan toevoegt. De roltrap bijvoorbeeld. Bedacht om mensen al lopend sneller naar boven te brengen, maar gebruikers gaan massaal stilstaan, waardoor het alsnog niet opschiet.

Ook de bibliotheek heeft zo'n probleempje: studenten dumpen massaal hun tas en boeken op de schaarse stoelen tafels en verdwijnen vervolgens een paar uur in de stad. Aan de zeer modieuze tassen en jassen te zien zijn het voornamelijk vrouwelijke TCS-studenten met een voorliefde voor laté machiato's en de H&M, maar dat natúúrlijk geheel terzijde.

Bloedirritant, dus. Al meerdere keren heb ik op het punt gestaan de namaak D&G-tassen en boeken over theaterwetenschap aan de kant te schuiven, maar het idee dat de eigenaar toevallig even naar het toilet is of elders een boek zoekt en zo terug komt, houdt me telkens tegen. Je zou kunnen zeggen dat het mijn eigen schuld is als ik geen plekje kan vinden, omdat ik dan blijkbaar te laat aankom. Volledig mee eens, maar soms heb je afspraken of een college op de vroege ochtend en wil je de rest van de dag toch nog nuttig besteden. Tot zover het klaagdeel van de column, over naar het constructieve stuk:

Het Idee (met hoofdletters) kwam toen ik een parkeerplaats zocht in een deel van Utrecht waar nog steeds ouderwetse parkeerschijven worden gebruikt: blauwe kaarten met een draaicirkel die je instelt op de tijd van aankomst, zodat een parkeerwachter kan zien hoe lang je auto er al staat. Vaak mag je maximaal één of twee uur parkeren in zo'n zone. Ik legde de mijne achter de vooruit en het kwartje viel.

De oplossing: Zet bij de ingang van de bibliotheek een grote doos met parkeerkaarten (online aan te schaffen voor nog geen 30 cent per stuk) of bevestig ze aan elke studieplek. Wanneer de student even een kopietje wil maken of een boek op wil zoeken legt hij of zij de parkeerkaart neer en als 'ie binnen, zeg, 30 minuten terug is, is er geen probleem. Blijkt de ijverige student toch iets minder ijverig te zijn en is hij of zij drukker met broodjes doen of winkelen in de stad dan met Descartes' discours de la methode of Donners staatsrecht? Dan kan elke student die gebruik wil maken van de bieb de werkplek inpikken. Easy as that.