Rapper Steen hoort niet thuis op IBB-Fest

Past het optreden van de omstreden Utrechtse rapper Steen wel op het SSH podium van het IBB-Fest? Festivalbezoeker Maaike Wit vindt van niet. De SSH had op zijn podium geen plek moeten bieden aan deze rapper met zijn heftige taal, schrijft zij in een Open Brief.

Zaterdag was ik op het IBB-Fest en ik was gelukkig niet de enige. Een gemêleerd
gezelschap van studenten, Sterrenwijkbewoners, nette ouderen in pak en kinderen stond gemoedelijk te dansen en te praten. Het bier was goedkoop, de rij voor de toiletten lang, oftewel: De sfeer was goed. Totdat rapper Steen kwam.

Ik had nog nooit van meneer Steen gehoord, maar mijn vriend had voordat we naar de Ina Boudier-Bakkerlaan vertrokken al een aantal interviews met hem laten zien. Toen moest ik nog grinniken om het taalgebruik van de rapper. Geen zin bij Steen is compleet zonder ‘kanker’ als bijvoeglijk naamwoord. Ook zijn uitspraken, terwijl hij gemasseerd wordt door een schaars geklede dame, over zaken als vermiste katten (“what the fuck boeit zo’n kankerkat?”) en zijn garderobe (“kankerveel sokken, volgespoten sokken”) waren nog enigszins vermakelijk. Een beetje grove humor kan ik wel waarderen en ik dacht dat het overdreven werd voor het interview.

Maar nu zat ik van een afstandje op een boomstronk naar de massa voor het SSH-podium te kijken. “Ik zeg 1, 2, 3, dan zeggen jullie kanker!” De massa joelde vrolijk Steens stopwoord terug. De blote borsten tijdens het optreden van De Kraaien een uur eerder stelden hierbij vergeleken niets voor. Vol verbazing en schaamte keek ik het aan. Het publiek ging helemaal los, besproeid door blikjes bier. Ik ving nog wat op over KiKa en toen was het afgelopen.

Begrijp me niet verkeerd, het is prima dat iemand als Steen mijn Utrechtse
medebewoner is en doet wat hij, naar eigen zeggen, doet: koffie drinken, snuiven en bier drinken (het bier wil hem immers). Ook leuk dat hij muziek maakt. Ik kan er natuurlijk zelf voor kiezen er niet naar te luisteren.

Ik ben dan ook niet teleurgesteld in Steen, maar in het feit dat de SSH deze rapper op zijn podium heeft staan en daarmee ruim baan geeft aan dit soort vermaak. Niet alleen het tijdstip, met menig kind nog op de been, was ongeschikt. Steens teksten sluiten ook niet aan bij de “ongedwongen, gezellige sfeer” van “een evenement waarbij kunst, cultuur en participatie hoog in het vaandel staan.” Bovendien werd het festival gesponsord door onder andere de Gemeente Utrecht, Prins Bernhard Cultuurfonds en het KFHein-fonds.

Met zoveel muzikaal talent in onze stad en zo weinig geld voor cultuur, is het vreemd dat de keuze in het programma viel op rapper Steen? De uitgesproken spijt van Bevrijdingsfestival Utrecht om Steen te laten optreden na zijn tweet over zijn wens een concentratiekamp te bouwen om gayrappers te vergassen had toch een waarschuwing moeten zijn?

Ik hoop dat ik volgend jaar, als mijn laatste jaar als tevreden SSH-bewoner is ingegaan, weer in het gras van de IBB-veldjes sta en zonder schuldgevoel kan proosten op een fantastisch gratis festival. Een deel van de baropbrengst gaat immers naar de artiesten…

Deze Open Brief heeft ook op de site van Duic gestaan.

Tags: ibb-complex | ssh