Schaf de OV-jaarkaart af

De OV-kaart voor studenten leidt slechts tot overvolle bussen en treinen. En eenmaal afgestudeerd, kiest iedereen toch voor een auto. Afschaffen die kaart, zegt geograaf Ton van Rietbergen.

Toen ik onlangs tijdens een werkcollege meldde dat studenten in 1990 helemaal niet blij waren met de invoering van de OV-kaart keken ze me glazig aan. Niet blij met de OV-jaarkaart? Dat leek ze sterk. Toch was dit wel degelijk het geval.

Bij de invoering van de kaart was er sprake van stevig verzet. De OV-jaarkaart was dan ook niet gratis maar werd betaald door de beurs met 65 gulden per maand te verminderen. De studenten spraken terecht over gedwongen winkelnering, maar de OV-trein denderde onder leiding van Pim Fortuyn gewoon door.

En zie, de kaart was nog niet ingevoerd of studenten maakten er met graagte gebruik van. Onze Oranje-prinsen richtten een koeriersdienst op en bezorgden geholpen door hun kaart pakjes door het hele land. Ook het ministerie was blij want uiteraard was de korting ook een bezuinigingsmaatregel.

De enige slachtoffers van deze maatregel waren de OV-reiziger die vaker in overvolle bussen en treinen moest plaatsnemen en de OV-organisaties die eigenlijk minder geld kregen dan waar ze recht op hadden. Maar als de studenten eenmaal ervaring hadden met het OV dan zouden ze het later ook massaal gaan gebruiken, zo luidde de stille gedachte.

Uit veelvuldig onderzoek blijkt helaas dat dit geenszins het geval is. Sterker, zodra de student afgestudeerd is gaat hij op zoek naar een auto. Al met al is het duidelijk: schaf de OV-kaart af en vervang deze (eventueel) door een algehele kortingskaart voor alle jongeren. Desnoods alleen geldig buiten de spits.

En laten wij als universiteit dan werk maken van studietijd-spreiding. Sociale wetenschappers bieden we gewoon op 4 dagen van 11.15 tot 15.00 onderwijs aan terwijl de bèta’s, die immer veel harder werken, van 10.00 tot 19.00 worden bezig gehouden.

Mooi bijproduct is dat de tram niet meer nodig is en we lekker allemaal gezond over de fietssnelweg razen.