Schaf ID-plicht in Universiteitsbibliotheek af

Het is niet goed dat je een paspoort of rijbewijs moet laten zien voor je ’s avonds de universiteitsbibliotheek in mag. Dat zegt Ruben van Luijk. Via een online petitie roept hij medestanders op de universiteitsbibliotheek weer vrij toegankelijk te maken.

Sinds ongeveer een jaar is het een vast ritueel voor wie na vijven van de universiteitsbibliotheek in de Uithof gebruik wil maken: eerst een identiteitsbewijs tonen bij de balie van de beveiliging. Bij de letterenbieb in de binnenstad was de avondlijke ID-plicht al langer vaste prik. De maatregel is bedoeld om overlast in de avonduren tegen te gaan. Niets op tegen? Dat valt nog te bezien.

In de eerste plaats is deze verplichting gewoon lastig. Je zal maar van ver naar de bibliotheek komen en geen paspoort bij je hebben. Dan sta je onverbiddelijk voor een dichte deur, of je nu student of hoogleraar bent. En voor bepaalde groepen gebruikers is de universiteitsbibliotheek nu in de avonduren helemaal off limits. Denk aan mensen die principieel identiteitsbewijsloos door het leven gaan, om andere redenen niet in bezit (kunnen) zijn van een paspoort, of niet altijd en overal met een ID willen rondlopen, zoals ik zelf.

Het argument dat door ingangscontrole overlast wordt beperkt, hoor je tegenwoordig een beetje te vaak en te snel. Alsof overlastgevers geen paspoort mee kunnen nemen. In plaats van overlastgevers persoonlijk aan te spreken en indien nodig te verwijderen, valt de universiteit nu zelf alle andere bibliotheekbezoekers lastig en benadert hen als potentiële criminelen. Dat getuigt van weinig respect tegenover studenten en wetenschappers. Als bezoeker voel ik me niet welkom maar gewantrouwd.

Daarnaast heeft de universiteit, als semi-overheidsinstelling, ook een maatschappelijke voorbeeldfunctie te vervullen. Op steeds meer plaatsen moet je je tegenwoordig uitgebreid identificeren. Willen we echt een land waar je bij elk gebouw een roadblock moet passeren en steeds moet bewijzen dat je er überhaupt mag zijn? De universiteit heeft juridisch gezien ongetwijfeld het recht om dit te doen. Maar soms is het meer gentlemanlike om van je recht af te zien. Graag zien we daarom dat de universiteit haar bezoekers als vanouds weer zonder checkpoints verwelkomt en tegen eventuele overlast andere maatregelen treft. Laat de universiteit weer een gentleman worden!

Medestanders kunnen hier de petitie tegen de ingangscontroles ondertekenen