Universiteit heeft praktijkgerichte student óók nodig

'Combineren van verschillende talenten leidt tot synergie.' Foto: Evelyne Jacq

Beste Bert van der Zwaan,

Een tijd geleden schreef u een artikel in de NRC waarin u pleitte voor een strengere selectie aan de poort van de universiteit. Er zouden te veel studenten zonder onderzoeksambitie naar de universiteit willen, terwijl het geld vanuit de overheid niet toeneemt.

In eerste instantie lijkt zo’n selectie inderdaad positieve effecten te hebben: de praktijkgerichte student gaat naar het hbo met als resultaat dat er meer aandacht geschonken kan worden aan de onderzoeksgerichte student.

Echter, het belangrijke wat daarbij wordt vergeten is dat de universiteit allang niet meer alleen een onderzoeksinstituut is. De universiteit is een instituut met maatschappelijke verantwoordelijkheid; een instituut dat moet bijdragen aan de verbetering van de maatschappij.

De opgedane theoretische kennis moet dus verbonden worden aan de praktijk. Een sociale wetenschapper kan wel een mooi onderzoek starten over de oorzaak van de vluchtelingencrisis, maar wat heeft de maatschappij er vervolgens aan als de onderzoeksresultaten niet omgezet kunnen worden in een concreet beleidsplan om de volgende vluchtelingencrisis te voorkomen?

Juist in de omzetting van onderzoeksresultaten naar een beleidsplan, kunnen praktijkgerichte studenten de universiteit versterken. Wanneer zij hun praktijkgerichte mindset combineren met de onderzoeksgerichte mindset van andere studenten, ontstaat er synergie. Je hebt dan niet alleen onderzoeksresultaten, maar ook nog eens een vervolg daarop. Daar kan de hele maatschappij profijt van hebben.

Daarnaast vraag ik mij af of de nadruk op de belangstelling van een student voor onderzoek wel de afname van het praktijkgehalte waard is. Toekomstige politici, bedrijfsleiders en topbestuurders zullen allemaal een praktijkgerichte mindset moeten hebben om maatschappelijke problemen op te lossen. Zou het niet zonde zijn, als de universiteit de leiders van morgen zou kwijtraken aan hbo-instellingen door een onderzoeksgerichte selectieprocedure?

Overigens snap ik uw zorgen over een deel van de studenten. De zesjescultuur is niet meer van deze tijd, maar dat los je niet op door praktijkgerichte studenten weg te jagen. De oplossing ligt juist in het combineren van verschillende talenten, zodat die samen kunnen leiden tot synergie. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat de universiteit de uitdagingen van de toekomst aankan.