Universiteiten: stop met investeren in fossiele brandstoffen

Op de Dag van de Duurzaamheid (10 oktober) prikte UU-rector Bert van der Zwaan een symbolische koolstofbubbel door.

Hoger onderwijsinstellingen investeren via de pensioenfondsen in fossiele energiebedrijven. Een slechte zaak, vindt student Sybren Bosch. Investeer in duurzame fondsen.

Universiteiten richten zich op het opleiden van studenten. Investeren in de toekomst noemen ze dat, en terecht. De kennis die we opdoen tijdens onze studie gebruiken we in ons latere leven. Maar voor onze eigen toekomst hebben we meer nodig dan kennis alleen. Waar ik op doel? Een wereld om in te leven.

Klimaatwetenschappers zijn het er over eens dat er bij een temperatuurstijging van meer dan twee graden Celsius onomkeerbare en onvoorspelbare klimaatverandering plaats gaat vinden. We weten niet wat, maar met de beperkte temperatuurstijging die we momenteel hebben ten opzichte van het pre-industriële tijdperk zijn de gevolgen al zichtbaar: meer en sterkere orkanen, grootschalige overstromingen, langere en intensere bosbranden, en vooral op plekken waar dit voorheen niet voor kwam. Nog steeds toeval? Dan zichtbare verbleking van het koraal, en weerrecord na weerrecord – zowel in Nederland als daarbuiten.

Om die twee graden temperatuurstijging niet te overschrijden, mogen we als wereld nog maar een maximale hoeveelheid broeikasgas - voornamelijk CO2 - uitstoten. Om binnen dit zogenoemde koolstofbudget te blijven, moet ruim twee derde (!) van de huidige bewezen kolen-, olie- en gasvoorraden onder de grond blijven. Hiermee tellen we nieuw te vinden voorraden zoals schaliegas en olie in de poolgebieden nog niet mee.

Op dit moment hebben de Shells en Esso’s van deze wereld al deze bewezen voorraden op hun balans staan als bezittingen. Wanneer deze voorraden onder de grond moeten blijven, moeten deze bedrijven hier flink op afschrijven. Met als gevolg dat de investeerders in deze bedrijven forse bedragen af zullen moeten boeken op hun investeringen. Deze situatie wordt gezien als de volgende economische bubbel die gaat barsten. En wie zijn de voornaamste investeerders en straks verliezers? De pensioenfondsen. Zowel in Nederland als in het buitenland.

Deze feiten bij elkaar optellend, lijkt de weg voor mij simpel. We kúnnen als wereld maar één kant op: weg van deze fossiele brandstoffen. Het duurzame studentennetwerk Morgen, waar ik dit studiejaar voorzitter van ben, roept daarom in het kader van de FossilFree-campagne, onderwijsinstellingen op om investeringen in fossiele brandstoffen terug te trekken, en te investeren in duurzame fondsen.

Bert van der Zwaan, heeft als rector magnificus van de Universiteit Utrecht op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, de Carbon Bubble doorgeprikt (zie foto boven het artikel). Hiermee heeft de UU de intentie uitgesproken om met pensioenfondsen om tafel te gaan om hun investeringen weg te halen uit fossiele brandstoffen.

Laat het niet bij deze intentie blijven. Laten we er met z’n allen écht prioriteit aan geven. Want wat betekenen alle andere problemen nu feitelijk wanneer je het vergelijkt met een wereld die nooit meer hetzelfde zal zijn? Universiteit, denk niet alleen aan onderwijs en onderzoek, maar durf ook op andere vlakken te investeren in de toekomst.