Uitwonende student besteedt 961 euro per maand

Op kamers wonende studenten geven gemiddeld 488 euro per maand uit aan de huur en boodschappen.

Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). De uitgaven van uitwonende studenten zijn in zes categorieën verdeeld:

• Studie: collegegeld, studieboeken en readers/syllabi, studiespullen (schriften, printkosten, pennen).
  • Uiterlijk: kleding en schoenen, accessoires (sieraden, riemen, sjaals), verzorgingsartikelen (gel, make-up, shampoo), kapper.
  • Contributies en abonnementen: contributies voor sport, vereniging, muziek, abonnementen op tijdschriften en krant, goede doelen.
  • Vervoer: openbaar vervoer, kosten auto en/of scooter (benzine, onderhoud, verzekering).
  • Vrije tijd: uitgaan/stappen, uit eten, recreatie, vakantie, hobby’s.
  • Kosten op jezelf wonen: huur, internetkosten, boodschappen, inboedelverzekering.

* Navraag bij Nibud leert dat de door DUB gebruikte cijfers niet compleet zijn. Zo heeft Nibud onder meer de zorgkosten en de kosten van mobiele telefonie niet opgenomen in de brontabel (tabel 23 in het rapport).