Kamers in Utrecht goedkoper dan in Amsterdam

Bijna de helft van de studentenkamers in Utrecht is goedkoper dan 300 euro. Daarmee is Utrecht duurder dan Wageningen, maar goedkoper dan Amsterdam.

Dat staat in de Monitor Studentenhuisvesting 2012 (pdf). Voor die monitor zijn landelijk 35.000 studenten geënquêteerd over hun woonsituatie en hun -wensen.

In Utrecht wonen - in vergelijk met Amsterdam - relatief veel studenten in kamers met gedeelde voorzieningen (keuken, sanitair), blijkt uit de monitor. Dat soort kamers is goedkoper dan meer zelfstandige woningen, en dit kan het prijsverschil met Amsterdam verklaren.

De Monitor Studentenhuisvesting wordt ieder jaar gemaakt. Studenten worden nu opgeroepen om een enquête in te vullen die de basis gaat vormen van de monitor van 2013. Invullen kan tot 1 mei. Deelnemers maken kans op een iPad.