Informatica wint, Farmacie verliest eerstejaars

Informatica is de sterkste groeiende bacheloropleiding van de Universiteit Utrecht. De instroom van eerstejaars bij de opleiding steeg dit jaar van 135 naar 174.

Dat blijkt uit een overzicht van de aantallen eerstejaars (pdf) dat naar de universiteitsraad is gestuurd. De grootste daler is Farmacie. Die opleiding voerde dit jaar een capaciteitsfixus in omdat de grote toeloop aan eerstejaars vorig jaar leidde tot organisatorische chaos.

Voor deze grafiek hebben we alleen gekeken naar de grotere bacheloropleidingen (meer dan 100 eerstejaars). Als we kijken naar kleine bacheropleidingen dan valt de groei van Informatiekunde op. De opleiding steeg van 38 naar 72 eerstejaars, een stijging van bijna 90 procent.

Er zijn dit jaar in totaal 6720 nieuwe studenten begonnen bij de UU. In de bachelorfase is er een kleine daling, in de masterfase een stijging. De instroomcijfers zijn nog voorlopig. De definitieve aantallen worden begin 2014 bekendgemaakt.