Nederland zevende in Nobelklassement

Zeventien Nobelprijswinnaars werden geboren in Nederland. Daarmee staat Nederland zevende in het Nobelklassement.

Laten we beginnen te zeggen: het is ongelofelijk lastig om een landenklassement te maken van Nobelprijswinnaars.

Een voorbeeld: Klaus von Klitzing, geboren in 1943 in het door Duitsland bezette Polen, zoon van Duitse ouders. Een Duitse winnaar? Ja, vonden wij op de redactie. Willem Enthoven, geboren in Nederlands-Indië maar zoon van Nederlandse ouders en zijn hele leven werkzaam in Nederland, is eveneens een lastig geval. We hebben hem uiteindelijk als 'Nederlander' geclaimd.

Het is dus een beetje arbitrair, deze lijst. Maar daardoor niet minder interessant. Nederland heeft een mooie positie in klassement, hoewel het alweer 14 jaar geleden (Veltman & 't Hooft) is dat 'we' voor een laatst prijs wonnen. Ter vergelijking: Japan won tien Nobelprijzen sinds 1999. De Japanners zullen ons snel voorbijstreven, mag je dus aannemen.

De Verenigde Staten zijn met 227 winnaars de absolute koploper in het binnenhalen van Nobelprijzen. Het land won dit jaar wederom de meeste Nobelprijzen (twee in de geneeskundedrie in de economie). De prijzen worden traditioneel op 10 december in Oslo uitgereikt.

NB: de Nobelprijzen voor de Literatuur en de Vrede zijn in dit klassement buiten beschouwing gelaten. Alleen de wetenschappelijke prijzen tellen mee.

Bron: Nobelprize.org. Bewerking: DUB (pdf).