UU al jaren op één na grootste universiteit

Bij veel universiteiten wordt het ieder jaar drukker in de collegebanken. Bij de UU niet. Daar is het aantal ingeschreven studenten al jaren stabiel rond de 30.000.

Dat blijkt uit cijfers van universiteitenvereniging VSNU. Tot vijf jaar geleden had de UU nog het meeste ingeschreven studenten, daarna nam de UvA de titel ‘grootste universiteit van Nederland’ over.

De UvA trok dit studiejaar 5328 eerstejaars aan, meldde het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP) afgelopen week. Groningen trok de meeste nieuwe studenten aan: 5376. Utrecht verwelkomde 5220 eerstejaars.

Er zit nogal wat ruis in de eerstejaarscijfers. Dat komt vooral door hoe universiteiten schakelstudenten uit het hbo registreren. Tijdens hun premasterjaar worden die studenten soms als masterstudent, soms als contractant en soms als bachelorstudent geadministreerd. Alleen in het laatste geval worden ze meegeteld als ‘eerstejaars’.

Bij de Utrechtse faculteit Sociale Wetenschappen worden schakelstudenten sinds dit studiejaar als contractant geregistreerd, als gevolg van een landelijke wijziging in de bekostiging van premastertrajecten. Vorig jaar werd deze groep nog als bachelorstudent (= eerstejaars) ingeschreven. Dit jaar zijn er bij de faculteit 437 schakelstudenten. Het is onduidelijk of andere universiteiten ook de registratie van schakelstudenten hebben veranderd.