Bijbaan belangrijkste bron inkomsten student

Studenten halen het grootste deel van hun inkomen uit (bij)banen. De studiefinanciering maakt minder dan een vijfde van het studenteninkomen uit.

Waar bestaat het inkomen van studenten uit? Dat heeft het bureau Vouchercloud recenteĀ onderzocht bij 886 studenten uit 12 verschillende universiteitssteden.

Uit die cijfers blijkt dat de studenten het vooral moeten hebben van hun (bij)baan. Studiefinanciering is de tweede belangrijke bron van inkomsten. Maar studenten krijgen ook geld van belastingtoeslagen en van hun ouders.

Veertig procent van de studenten heeft maandelijks tussen de 300 en 600 euro te besteden. Een kwart van de studenten heeft een inkomen tussen de 600 en 1000 euro, blijkt uit het onderzoek.

In deze cijfers zijn ook studenten meegenomen die geen basisbeurs meer ontvangen. Voor die groep is de bijbaan belangrijker als bron van inkomen. Met de afschaffing van de basisbeurs vanaf 2015 zal het aantal studenten met een bijbaan waarschijnlijk toenemen.