UU reageert snel via Twitter

De Universiteit Utrecht lijkt haar webcare behoorlijk goed op orde te hebben. Wie de UU via Twitter benadert heeft gemiddeld binnen twee uur antwoord. Bovendien krijgt, afgezien van de TU Delft, geen andere universiteit meer complimentjes dan de UU.

Om precies te zijn 1 uur en 51 minuten. Zolang duurt het voordat de Universiteit Utrecht reageert op een tweet waarin de instelling wordt genoemd. Daarmee is de UU veel sneller dan de meeste andere universiteiten op Twitter. Wie contact wil met de Wageningse universiteit is bijvoorbeeld bijna zes uur kwijt. De Rijksuniversiteit Groningen is kampioen snel reageren met 1 uur en 9 minuten.

Uit het onderzoek waarover webcarebedrijf Coosto rapporteert op Frankwatching.com blijkt bovendien dat van alle universiteiten alleen de TU Delft meer vragen via Twitter krijgt dan de UU. De Delftse universiteit is ook de enige die meer complimenten van Twitteraars krijgt.

De tweets van de TU Eindhoven leveren de meeste interactie op. In deze categorie staat de UU op een zesde plek.

Volgens de onderzoekers reageren mbo-, hbo- en wo-stellingen steeds vaker op tweets. In 2013/2014 was er bijna sprake van een verdubbeling. Ook in de avonduren en in de weekenden wordt er door de instellingen getwitterd. Opvallend is dat de scholen en universiteiten minder tweets zijn gaan versturen met eigen boodschappen.