Ouders betalen fors deel collegegeld

Bij bijna de helft van de studenten wordt het collegegeld volledig betaald door de ouders. Dat blijkt uit het Studenten Uitgaven Onderzoek dat in mei 2014 is afgenomen bij 886 respondenten tussen de 17 en 25 jaar in twaalf universiteitssteden.

De hoogte van het wettelijke collegegeld ligt dit collegejaar op 1906 euro. Dat wordt wettelijk vastgesteld en moet je als EU-inwoner betalen als je nog niet een vergelijkbaar diploma op zak hebt. Volg je een tweede studie, dan moet je in veel gevallen het instellingscollegegeld betalen. Dat tarief wordt jaarlijks door de universiteit vastgesteld en ligt beduidend hoger.

In het Studenten Uitgaven Onderzoek is studenten ook gevraagd naar hun inkomsten. Uit de antwoorden blijkt dat 15 procent van de inkomsten van studenten komt uit de ouderlijke bijdrage.