Inhoud van werk is belangrijker dan salaris

Studenten geven aan dat ze de inhoud van het werk en de bedrijfscultuur belangrijker vinden dan de hoogte van het salaris.

Het is niet het loonstrookje waarop studenten en pas afgestudeerden hun keuze voor een arbeidsplek maken. Ze willen in de eerste plaats leuk en interessant werk hebben. Daarnaast moet de bedrijfscultuur hun aanspreken en moeten er mogelijkheden zijn om door te groeien. Pas dan kijken de jonge arbeidszoekenden naar het salaris.

Dat blijkt uit het onderzoek First Employers uit 2014 online gedaan onder 1100 (oud) lezers van Memory magazine. In het onderzoek is gekeken naar de wensen van starters. Naast de overwegingen om een baan te kiezen, is ook gekeken naar de meest favoriete werkgevers.

Bij de academici blijken Shell en Philips het meest populair. Daarna volgt Google als werkgever. Toch zijn het niet alleen bedrijven die op de lijst staan. De rechtspraak (plaats 5) en het ministerie van Veiligheid en Justitie (plaats 6) staan relatief hoog op de lijst van de ondervraagde academici.

Als starterssalaris vinden de academici een bedrag van 2432 euro redelijk, gemiddeld, inclusie hbo'ers en mbo'ers, ligt het gewenste starterssalaris op 2296 euro. Opvallend is dat mannen over het algemeen een hoger starterssalaris als redelijk aangeven dan vrouwen.

Tags: arbeidsmarkt