Studenten zijn minder geld kwijt aan studieboeken

Studenten hebben in 2013 zo’n duizend euro uitgegeven aan studiematerialen als boeken en readers. Het was een van de goedkoopste jaren sinds de eeuwwisseling.

Het bedrag dat studenten gemiddeld uitgeven aan extra studiekosten (dat zijn de kosten voor de studie los van het collegegeld) ligt al jaren rond de duizend euro. Voor universitaire studenten is het iets meer, voor hbo-studenten iets minder.

Maar in de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (over 2013) duiken de academici weer onder de duizend euro per jaar en komen de hbo’ers ook lager uit. Als je dan de cijfers bekijkt wanneer ze gecorrigeerd zijn met de inflatie (zoals de afbeelding bij dit artikel) kom je nog gunstiger uit.

Gecorrigeerd voor de inflatie was 2013 zelfs een van de goedkoopste jaren sinds de eeuwwisseling. Alleen in 2006 en 2007 waren studenten een paar euro minder kwijt.

Vorige week meldde het CBS zelf dat de kosten voor hbo’ers waren opgelopen: vergeleken met 2007 zouden ze zestig euro meer kwijt zijn voor boeken, leermiddelen en rente op studieleningen. Dat klopt, maar rekening houdend met de inflatie blijkt het verschil nagenoeg nihil en de laatste jaren gaan de kosten juist omlaag