Christelijk scholengroep levert meeste studenten UU

De scholieren van de Christelijke scholengroep voor voortgezet onderwijs in zuidoost Utrecht kozen het meest voor de UU. Procentueel gezien was de keuze voor Utrecht het grootst bij het Christelijk gym.

Dat blijkt uit een interactieve kaart van dagblad Tubantia waarbij je van elke middelbare school kunt zien voor welke vervolgopleiding de scholieren kozen. Zij hebben gekeken naar de uitstroom in 2014 en hebben de gegevens opgevraagd bij DUO. DUB bekeek de scholen in de regio Utrecht en maakte een top tien.

De meeste scholieren kwamen dus van de Christelijke scholengroep met 395 nieuwe studenten. Dit zijn wel een paar scholen samen, zoals het Christelijk Lyceum in Zeist en het Revius uit Doorn. Het Bonifatius College uit Utrecht is als zelfstandige school de hofleverancier met 301 scholieren die voor de UU kozen.

Het Christelijk Gymnasium in Utrecht leverde 287 nieuwe studenten, maar dat is maar liefst 36,7 procent van hun totale aantal geslaagden. Natuurlijk is bij een gymnasium de weg naar de universiteit logischer dan bij een scholengemeenschap met naast vwo ook een havo en vmbo tl-afdeling. Bij die scholen zie je dat de gang het hoger beroepsonderwijs veel groter is. Maar het blijft veel, bijvoorbeeld in vergelijking met het Stedelijk gym waar toch tien procent minder voor de UU kiest en voor meer universiteiten in het land gekozen wordt.

Scholieren uit de regio die niet voor de UU kiezen, hebben vooral de UvA en in mindere mate de VU in het vizier. Bij zowel het Stedelijk als het Christelijk gym gaat om ongeveer 20 procent. Verder staan de technische universiteit Delft en de Leidse universiteit in de belangstelling.

Bij het Boni het Jordan College uit Zeist gaat de meerderheid van de scholieren naar de universiteit. Bij de meeste andere brede scholengemeenschappen kiezen de leerlingen het meest voor het hoger beroepsonderwijs.