Ideale studentenvakantie: met het vliegtuig naar Spanje

Studenten verkiezen het vliegtuig om op vakantie te gaan. Het liefst gaan ze naar een hotel en reizen met partner of vrienden. Ze besteden er rond de 900 euro aan. Dat blijkt uit een onderzoek naar vakantiegedrag van studenten.

Studenten mogen dan financieel niet ruim bij kas zitten, dat neemt niet weg dat ze toch één tot drie keer per jaar op vakantie gaan. In een onderzoek naar studentenuitgaven uit 2014 is aan studenten uit verschillende universiteitssteden gevraagd naar hun voorkeur.

Het beeld dat naar voren komt, is eerder traditioneel dan verrassend. Studenten gaan niet in hun eentje liftend door Europa, maar vliegen naar hun bestemming waar ze het liefst verblijven in een hotel of appartement. Een camping of een hostel laten de studenten het liefst links liggen.

Het bedrag dat studenten voor een reis uitgeven aan reis en accommodatie ligt rond de 900 euro. Dat bedrag is meer dan het maandelijks inkomend van de studenten, dat gemiddeld tussen de 500 en 700 euro ligt.

In de enquête is ook nog een uitsplitsing gemaakt naar stad. In vergelijk met de andere studenten gaan de Utrechtse studenten vaker met hun familie op reis (28%) en minder met hun partner (32%). Bij de Utrechtse studenten is de hotelvakantie het meest populair (41%)

Studenten kregen ook nog een dilemma voorgelegd. Stel dat je op vakantie gaat met iemand die zijn geld het liefst spendeert aan dure excursies en chique restaurants terwijl jij veel meer voor budget zou kiezen. Wat doe je dan? De meeste studenten proberen de vakantievriend af te remmen (70%). Een groep van 14 procent vindt het prima, als de ander betaalt en acht procent gaat erin mee en ziet de gevolgen wel als ze terugkomen van vakantie.