Een op de negen Utrechters heeft een studieschuld

Eén op de negen inwoners van Utrecht heeft een studieschuld. Landelijk is dat 1 op de 25 Nederlanders. Ook in  Amsterdam en Groningen hebben veel inwoners een hoge studieschuld open staan.

Dat blijkt uit een onderzoek van RTL. De nieuwsorganisatie heeft gegevens opgevraagd van DUO en een schema gemaakt waarin je per gemeente kunt zien hoeveel studieschuld de inwoners hebben.

Op dit moment hebben ruim 590.000 personen een studieschuld in Nederland. De totale openstaande schuld bedraagt 7,6 miljard euro. De gemiddelde schuld per persoon is 12.600 euro. Amsterdam en Utrecht kennen verhoudingsgewijs de meeste inwoners met een studieschuld.

In Utrecht is de totale schuld iets meer dan 445 miljoen euro en heeft de afgestudeerde een gemiddelde schuld van bijna 15.000 euro. Het gaat om ongeveer 29.000 mensen.

Uit het onderzoek van RTL bleek ook dat ruim 15.000 mensen een schuld van 50.000 euro of meer hebben. In Utrecht gaat dat om 800 mensen.

De discussie over de studieschulden krijgt aandacht omdat de schulden voor de huidige studenten naar verwachting zullen toenemen nu zij te maken krijgen met een leenstelsel. Het Centraal Planbureau schat in dat de gemiddelde studieschuld met 6000 tot 9000 euro zal toenemen.

Een hoge studieschuld  kan gevolgen hebben voor de studenten. Kunnen ze nog wel een huis kopen?  Studentenvakbond LSVb vindt dat studenten beter voorgelicht moeten worden over de risico’s van zo’n hoge schuld.

Budgetorganisatie Nibud vermoedt dat studenten lenen voor andere zaken dan alleen de studie, een mooi reisje bijvoorbeeld. Zij zouden willen dat ouders worden ondersteund bij het bepalen van de studielening.

Het ministerie zelf zegt tegen RTL dat het wel mee zal vallen met de groei van de studieschuld. Door betere studievoorlichting zouden studenten minder snel een verkeerde studie kiezen. Daardoor zal het aantal studenten met een torenhoge studieschuld afnemen. Bovendien wil het ministerie meer aandacht besteden aan voorlichting om het financieel bewust zijn van studenten te verbeteren.

Tags: studieschuld