Na dip nu weer meer diploma’s voor UU studenten

De afgelopen jaren nam het aantal bachelordiploma’s voor UU studenten af. Dit jaar stopt die trend en haalden meer studenten hun bul. Bij de masterstudenten was die groei vorig jaar al ingezet.

Het bachelordiploma wordt steeds belangrijker. Het is niet alleen een toegangskaartje voor de master, steeds vaker gaan studenten met dit diploma de arbeidsmarkt op. Vorig jaar ontvingen 4784 hun bachelorbul. Dat aantal was 5,8 procent hoger dan het voorgaande jaar. Hiermee lijkt een trend gestopt. Na het jaar 2011/2012, toen 4948 studenten een diploma ontvingen, liep het aantal bachelordiploma’s terug. Nu zit het aantal diploma's weer in de lift.

De meeste afgestudeerden zaten bij de sector Gedrag en maatschappij, dat zijn studenten bij de faculteit Sociale Wetenschappen, waar 1182 studenten vorig collegejaar de eindstreep haalden. Ook de sectoren Taal & cultuur (Geesteswetenschappen) met 864 afgestudeerden en Natuur (bèta) met 833 afgestudeerden hadden een groot aandeel in het totaal aantal afgegeven diploma’s.

De grootste groei was zichtbaar bij de sectoren Economie (een stijging van 50 procent) en Gezondheid (een stijging van 12,7 procent). Alleen de sector Recht kende een kleine daling van 1,5 procent.

Vorig collegejaar heeft de UU 4439 masterdiploma’s uitgereikt. Dat is een groei van 4,9 procent. De grootste stijgers zijn de sectoren Taal & Cultuur (17 procent), Recht (8,4 procent) en Gedrag & maatschappij (7,4 procent). Opvallend is dat waar het aantal bachelordiploma’s bij de economische studies flink steeg, bij de masterdiploma’s een behoorlijke afname van 14,6 procent zichtbaar is.

De stijging en daling zegt niet alles over de kwaliteit of het rendement van de opleiding. Het heeft ook te maken met de fluctuerende instroom van studenten.