Veel belangstelling voor vacatures UU

De personeelsadvertenties van de Universiteit Utrecht op de vacaturesite Academic Transfer zijn heel populair. Vooral bij buitenlandse werkzoekenden.

Dat blijkt uit een overzicht dat de vacaturesite Academic Transfer heeft gemaakt op basis van pageviews en daadwerkelijke sollicitaties. Op deze site plaatsen alle universiteiten en onderzoeksinstellingen hun personeelsadvertenties als ze op zoek zijn naar onderzoekers, docenten of ondersteunend personeel.

De Erasmus Universiteit krijgt de meeste 'kliks' van Nederlandse bezoekers, maar vanuit het buitenland is er nauwelijks belangstelling voor de Rotterdamse universiteit. Utrecht en Maastricht weten op beide lijstjes goed te scoren. Met name de belangstelling voor Utrecht vanuit het buitenland is opvallend vooral omdat vaak wordt gezegd dat de universiteit de werving van internationale medewerkers nog niet goed heeft opgepakt. De werving van wetenschappers uit het buiteland is een belangrijk thema in het nieuwe Strategisch Plan.

Een hoog aantal paginaviews voor Utrecht betekent niet dat de UU ook de meeste of beste sollicitanten in huis haalt. Academic Transfer constateert dat veel belangstelling niet altijd garant staat voor veel sollicitaties. De site zoekt de oorzaak in een niet goed geformuleerde titel van de vacature. Belangstellenden klikken de vacature wel aan, maar solliciteren niet omdat ze toch niet tot de doelgroep behoren. De vacature die de afgelopen periode de meeste views kreeg, was waarin universitaire docenten werden gezocht voor Media Studies aan de UU. In dit geval leidde bijna 9000 views tot 286 sollicitaties.

Bijna de helft van alle vacatures op Aacademic Transfer wordt gepubliceerd in het Engels. Een klein deel van de vacatures wordt in zowel het Engels als het Nederlands gepubliceerd. Op Engelse vacatureteksten is de verhouding tussen views en sollicitaties relatief hoog. Vooral voor wetenschappelijk personeel doen de Engelstalige vacatures het goed.

Ook blijkt uit het onderzoek dat wetenschappelijk personeel zich landelijk oriënteert en vooral uit de universiteitssteden in de Randstad komt, terwijl ondersteunend personeel meer in de eigen regio zoekt.