Helft docenten maakt gebruik van onderwijsinnovatie

De helft van de Utrechtse docenten zegt weleens elementen van Blended Learning in het onderwijs te hebben gebruikt. En 85 procent staat positief tegenover deze onderwijsvernieuwing. Dat blijkt uit een onderzoek van de projectgroep Educate-it onder 412 docenten van de UU.

Studenten die stemmen met je smartphone tijdens een college of die een college voorbereiden met hulp van een videoclip; het zijn twee digitale hulpmiddelen om het onderwijs meer interactief te maken. Het afgelopen jaar hebben 1500 docenten zulke hulpmiddelen ingezet en zo’n 5000 studenten hebben er in hun college mee te maken gekregen. Dat staat op de site van Educate-it. Educate-it is een programma van de Universiteit Utrecht om docenten te ondersteunen op het gebied van Blended Learning.

Het overgrote deel van de hulpmiddelen wordt ingezet voor interactie of het geven van feedback. Je moet dan denken aan vormen van voting. De bekendste tool hiervoor is PresentersWall. Hiermee kunnen docenten studenten laat stemmen, cijfers geven, een vraag laten beantwoorden of reacties laten sturen door middel van een app op hun smartphone of laptop. De resultaten kunnen direct via een beamer getoond worden.

Een ander voorbeeld van interactie is de online tool Peerwise. Hierin gaan studenten actief met de leerstof aan de slag, door zelf toetsvragen te ontwikkelen en deze vragen met elkaar door te nemen.

Onder flipping the classroom wordt verstaan dat een docent videoclips maakt met collegestof die hij de studenten laat zien ter voorbereiding op het college. Het meest populaire platform hiervoor is Scalable Learning. Docenten maken een kennisclip over de leerstof en voegen er soms toetsvragen aan toe die studenten moeten beantwoorden. Ook biedt deze tool studenten de optie om vragen te stellen over onderdelen van de stof. Op die manier kan de docent voor het college zien waar studenten meer uitleg over nodig hebben. Hij kan dan nog het werk- of hoorcollege daarop aanpassen.

E-modules zijn vergelijkbaar. De docent gebruikt een videoclip om informatie over te brengen. Die stof hoeft dan niet meer tijdens college aan de orde te komen. Via toetsvragen kunnen studenten kijken of ze de leerstof goed genoeg hebben begrepen.

Tenslotte is er nog communicatietraining. De student krijgt een vraag voorgelegd waarop hij of zij moet reageren. Die reactie moeten de studenten opnemen. Ze hoeven die opname pas in te sturen wanneer ze tevreden zijn. Andere studenten en de docent geven dan feedback op de ingeleverde reactie.

Een aantal digitale tools worden uitgelegd in De digitale universiteit, een e-magazine van DUB.